2017-12-18

Jag kommer hem till jul av Joanna Bolouri



Emilys familj är en samling högljudda individer med mycket åsikter och som framför allt tycker väldigt mycket om att ha kul. Och till jul blir det extra mycket allt. Att återigen då komma hem till jul utan make eller pojkvän känns inte som ett alternativ om man inte vill få öronen avtjatade. Och fram tills alldeles nyligen trodde Emily verkligen att hennes pojkvän sedan 8 månader tillbaka skulle följa med. Eftersom så tydligen inte är fallet och hon verkligen inte vill berätta det för familjen anställer hon sin odräglige granne att följa med henne hem över jul.


Det här är en sådan bok som jag öppnar för att jag vet precis vad jag ska få läsa, en fluffig kärlekshistoria med lyckligt slut. En sådan där bok som behövs med jämna mellanrum och som passar ypperligt nu när det närmar sig jul. Och trots att jag får allt det där så lyckas faktiskt berättelsen överraska mig med sin värme och framför allt sin humor. Bitvis sitter jag här hemma och skrattar högt och det är så befriande att läsa. Karaktärerna är en skön samling men som innerst inne verkligen bryr sig om varandra även om det på ytan är just ganska så ytligt. Djupet finns där och när allt kommer till kritan så visar boken på att familjen verkligen betyder så otroligt mycket.
En annan sak som jag gillar med boken är att Emily inte är sådär typiskt klängig som jag upplever en hel del kvinnliga karaktärer i liknande böcker. Visst, hon gör ganska så mycket för att få med sig en man hem till en tjatande mamma vilket är lite av en kliché men hon har tåga och det gillar jag.

Så det här är absolut en bok jag rekommenderar er att läsa nu i jul om ni har möjlighet. Humor, värme, snö och sen lite romantik på det. Vad mer kan man behöva. Extra plus till boken för att den också lyckades ta mig ur min lässvacka.

Jag kommer hem till jul får 4+/5 i betyg av mig.

Tack Printz publishing för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.


2 kommentarer: