2017-12-12

Sektens barn av Mariette Lindstein



Femton år har gått Sofia och Benjamin tog sig bort från Dimön och sekten ViaTerra och framför allt från Franz Oswald. Det har varit 15 lugna år men nu verkar det inte bättre än att sekten åter har hamnat i rampljuset. Det verkar dessutom inte bättre än att Franz har fått upp ögonen för deras dotter Julia. Sofia bestämmer sig för att den här gången ska hon slå tillbaka på alla sätt hon kan när det börjar hända saker med hennes familj. 


Sektens barn

I början av den här boken kände jag direkt en viss obehagskänsla. Ska skiten behöva upprepas ännu en gång, det var mina tankar. Ska de aldrig bara få bli fria. Det visar lite på hur starkt de två första böckerna verkligen påverkade mig. Där i början var jag till och med lite osäker på om jag verkligen klarade av att läsa även tredje boken. Men så kom jag på riktigt in i handlingen och då kunde jag givetvis inte sluta läsa utan sögs in i berättelsen. Visst fanns obehagskänslorna kvar men nu på ett lite annorlunda sätt och jag smittades lite av Sofias kämparglöd och hennes vilja att verkligen visa världen vem Franz Oswald är.

Det finns delar i den här boken som verkligen är skrämmande och då tänker jag framför allt på hur barns mående kan gå så under radarn. Jag vet ju att tyvärr mår inte alla barn i Sverige bra och de kan leva under hemska förhållanden. Men i det här fallet läggs ytterligare en dimension till berättelsen och när det mänskliga psyket manipuleras så mycket som är fallet är så blir det helt enkelt otäckt.

Återigen är det i alla fall en riktigt bra bok som Lindstein har skrivit och jag är så glad att jag inte la den i från mig trots att jag var på väg att göra det där ett tag. Men nu får det nog vackert dröja ett litet tag innan jag läser om en sekt igen för det är scary stuff.

Sektens barn får 4/5 i betyg av mig.

Tack Forum förlag för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

2 kommentarer:

  1. Tack för en fin recension. Och precis när du fått nog av galna sekter så kommer Vit krypta 25 mars. En annan, helt olik, osynlig, hemlig sekt. Nya karaktärer. Nya miljöer. Nya koncept. Och en svagt erotisk underton. Jag som hoppats att du skulle recensera! Kram. Mariette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, klart att jag vill läsa även den boken. Till mars har det ju gått lång tid :D Du skriver ju trots allt så himla bra böcker så det kommer inte gå att låta bli.

      Radera