2012-09-10

Tematrio - Den blomstertid...

Denna veckan vill Lyran att vi berättar om tre böcker med en (eller flera) blommor i titeln. Först trodde jag att det skulle vara helt omöjligt men det visade sig att med lite fantasi så hade jag flera böcker. Här kommer de tre som var mest direkta.

  • Blå Dahlia av Nora Robert är första delen i triologin om kvinnorna och spöket i Harpers handelsträdgårds-serie. Stella flyttar tillsammans med sina två söner tillbaka till sina hemtrakter och börjar jobba på en stor handelsträdgård. Hon flyttar in till ägaren Rosalind i det gigantiska huset som ligger på ägorna. Där träffar hon dels på ett spöke och givetvis en spännande man. Typisk Nora Roberts stil men endå helt läsvärd. Del två och tre (som jag inte äger) hade också passat in här eftersom de heter Svart Ros och Röd Lilja.
  • Vagga av törnen av Josephine Cox kan jag allvarligt inte säga om jag har läst eller inte. Jag vet att jag har påbörjat den några gånger men vet inte om jag läst färdigt. Hur som helst står den här hemma i bokhyllan och samlar damm (tyvärr) och jag vet inte om jag någon gång kommer ta reda på om jag läst den eller inte.
  • Vit Oleander av Janet Fitch kan jag däremot ärligt säga att jag inte läst. Hittade den i ett soprum en gång för länge sedan där en snäll person satt ner en hel låda med böcker att plocka ur. Men läst har den dock inte blivit då det funnit så mycket annat som lockat mera.




2 kommentarer: