2015-04-24

Bokbloggsjerka 24-27 april

jerka11Fredag och sovmorgon och bogbloggsjerka hos Annika, det kan nog helt enkelt inte bli mycket bättre. Dagens fråga är egentligen inte så mycket en fråga som en utmaning.

Jag tycker ibland att bokbloggosfären fokuserar onödigt mycket på det som är nytt och spännande. Jag skulle vilja komma med en utmaning: blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal, men fortfarande läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Jag kan väl till viss del hålla med här. Innan jag började bokblogga läste jag betydligt mycket mer klassiker än vad jag gör nu, även om det fortfarande dyker upp någon lite då och då. Anledningen är nog först och främst att jag sedan jag började bokblogga har betydligt bättre koll på utgivningen samt att man översköjs så mycket med nya spännande böcker.
Sen tycker jag att det är synd att i dagen fråga enbart koncentreras på böcker som är så pass gamla som hundra år eller mer. Ärligt talat - när läste man en bok från 80-talet senast. Chansen är nog större att man läser en 100 år (eller mer) gammal bok.

Men hur som helst - nu ska jag tipsa!

Två av mina absolutafavoritböcker är gamla. Jane Eyre av Charlotte Brontë har jag läst massor av gånger och jag älskar den lågmälda kärlekshistorien, jag älskar att läsa om miljöbeskrivningarna, om de sociala regler som gäller i samhället och om hur viktig godheten är.
Den andra boken (eller serien) jag har som favorit kommer inte riktigt upp i de där 100 åren men handlingen är det i alla fall. Utvandrarserien av Wilhelm Moberg är nog det bästa som är skrivet som jag har upptäckt i alla fall. Det finns ingenting jag inte älskar med dessa böcker.

Även barnböcker finns det många fantastiska. Vad sägs som The Secret Garden av Frances Hodgson Burnett som jag läste ut tidigare i veckan. Som jag önskar att jag hade fått den läst för mig när jag var runt 10 år. Jag hade älskat den villkorslöst. Tänk att få upptäcka något som är hemligt, att få ha det tillsammans med sina nya vänner. Peter Pan av J.M Berrie är en annan mysig berättelse om att vara barn och få gå på äventyr. Det är väl precis vad att vara barn handlar om.

Jag nöjer mig där men jag hade förmodligen kunnat komma på några till. JAg har ju liksom inte ens nämnt Austen. Hur som helst lär jag i alla fall fortsätta läsa klassiker, men jag borde kanske utmana mig själv med att läsa vuxenböcker som kom när jag själv var barn.


28 kommentarer:

  1. Jag vågar ju knappt säga detta i blobloggarvärlden, men brittiska klassiker verkar inte alls vara för mig. Det skulle vara Dickens då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar absolut britterna före ryssarna till exempel. Men Dickens måste jag ta och läsa lite mer av. Har hittills bara läst A Christmas Carol som för övrigt är riktigt bra.

      Radera
  2. Jag vet inte ens vad som gavs ut på 70-80 talet så visst känns det som att klassiker blir lästa för de är ju ändå klassiker men äldre böcker blir lite bortglömda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju i sig lite synd för det skrev säkert bra böcker då med.

      Radera
  3. Jag har inte läst Jane Eyre, men jag har läst en annan bok av Brontë-systrarna och den tyckte jag mycket om. Utvandrar-serien har jag tänkt läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar Jane Eyre så den kan jag varmt rekommendera. Däremot är jag lite dålig på resten av vad Brontë systrarna skrivit. Jag tror att jag har läst Svindlande höjder, men är faktiskt inte helt säker. Läst den i serieformat i alla fall.

      Radera
  4. Brontë-systrarnas böcker är verkligen underbara. Utvandrareposet är det inte så länge sedan jag läste om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utvandrarna är helt enkelt bäst. Jag måste snart ta och läsa om det.

      Radera
  5. Kan absolut hålla med om att Utvandrarsviten är bland det bästa som skrivits bland klassiker och även Stads-serien av Per Anders Fogelström. Man kan egentligen hitta hur många gamla klassiker som helst som är helt fantastiska. Jane Austen har jag inte läst hittills, men har köpt tre böcker så det skall bli av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fogelström är något jag inte läst ännu och det är nästan så jag skäms lite över det. Jag tror verkligen att de skulle passa mig. Kanske till sommaren.

      Radera
  6. Klassiker kan ju vara bra, men det var så mycket måsten kring dessa i skolan att det liksom tar emot lite bara jag hör ordet klassiker. Jag har ändå läst många helt frivilligt, men det finns ju så mycket nytt som är bra. Varav några säkerligen är morgondagens klassiker. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tillhör den skaran som nog aldrig tyckte det var speciellt jobbigt att läsa klassiker i skolan, i alla fall har jag inget minne av att det skulle varit jobbigt. Men viss är det som du säger, att många av dagens böcker kan mycket väl vara morgondagens klassiker. Det är ju så det fungerar med böcker, vissa ämnen är alltid lika aktuella att skriva böcker om.

      Radera
  7. Jag kan också tycka det är lite synd att böcker som är bara 10-20 år gamla glöms bort, det är så lätt i den massiva bokfloden att glömma bort de böcker som har några år på nacken. Jag gör ju det själv hela tiden. Klassiker gillar jag att läsa men det har inte blivit så mycket av det på sistone, får nog ta tag i det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror snarare att de är de där böckerna med 10-20 år på nacken som glöms bort. Klassikerna är ju liksom klassiker av en anledning. Det är litteratur som har hållit länge och lär hålla länge till. Jag önskar alltid att jag läste lite mer klassiker.

      Radera
  8. Har aldrig läst Jane Eyre. Borde kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att den är helt fantastisk. Jag har som sagt läst den massor av gånger och lär med största sannolikhet läsa den igen.

      Radera
  9. Madame Bovary läste jag nyligen och tyckte väldigt mycket om. Den kom ut på 1850-talet, så jag var lite tveksam innan jag väl läste den. Men SÅ bra :) Jane Eyre och Svindlande höjder står i bokhyllan och väntar på mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att läsa klassiker. Madame Bovary har jag dock inte läst, kanske behöver åtgärda det.

      Radera
  10. Älskar Jane Eyre! Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jane Eyre är bäst! Trevlig helg till dig också!

      Radera
  11. Just ja den hemliga trädgården - den älskade jag och jag har läst om den många gånger. Men Austens böcker har inte passat mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad gäller Austen så älskar jag till exempel Övertalning och Stolthet och Fördom, men sen finns det Emma som jag inte är jätteförtjust i. Jag har dock några Austen kvar att läsa.

      Radera
  12. Jane Eyre är kanske litteraturhistoriens bästa roman. Den har allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jag beredd att hålla med dig om. Den är helt fantastiskt bra.

      Radera
  13. Jag tror du har rätt - det pratas mindre om böcker från 80-talet än riktigt gamla böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, klassiker lever ju vidare tack vare att de är just klassiker. Men morgondagens litteratur glöms snabbt bort.

      Radera
  14. Här kommer en till som älskar Jane Eyre:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar var många, men så är det ju också en riktigt bra bok.

      Radera