2015-03-20

Bokbloggsjerka 20-23 mars

Jag tror aldrig att jag har varit med om att tiden går så fruktansvärt snabbt, men det måste nog hel enkelt bero på att jag trivs så pass bra nu på mitt nya jobb och faktiskt tycker att det är roligt att gå dit. Men hur som helst så är det i alla fall fredag igen och det är absolut inget fel med det. Helg är också roligt. Och som vanligt inleder vi helgen med en jerka hos Annika.

jerka11
Jag skulle vilja veta hur andra bokbloggare interagerar med sina läsare, lockar till sig nya läsare och får de befintliga läsarna att fortsätta besöka bloggen. Jag skulle gärna vilja läsa mer om vad som driver bokbloggarna till att blogga och hur mycket de tänker på sina läsare när de bloggar

Det var en riktigt bra fråga, och en riktigt svår en också. Jag är nämligen själv ganska så dålig på det här. Mycket interagerande handlar ju om att kommentera. Jag svarar alltid på kommentarer jag får själv, men det handlar också om att visa sig utåt och med andra ord kommentera hos andra. Jag tror jag har blivit lite bättre på det här i år men måste fortfarande bli ännu bättre. 
För mig är det självklart att jag vill ha läsare till min blogg och jag sitter ibland också och funderar kring hur jag ska kunna bli bättre och locka till mig fler läsare. Jag får helt enkelt också titta runt på andra bloggar för att se hur de gör, kanske hittar jag mig också något tips som kan få statistiken att öka. 
Men egentligen handlar det inte om besökssiffror. Först och främst måste jag säga att jag bloggar för att jag tycker att det är väldigt roligt. Att interagera är ju en del av det roliga.

Som ni ser så blir det som vanligt ett ganska spretigt svar utan någon större substans. Men jag ska verkligen anstränga mig och läsa alla era andra svar för det är helt klart en intressant fråga.

40 kommentarer:

  1. Jag tycker det absolut viktigaste är att ha roligt och jag gillar verkligen att besöka bloggar. Och en liten kommentar kan man alltid lämna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tar ju så lite av ens tid att kommentera. Men jag har fått för mig att jag är dålig på att interagera både i verkliga livet och via bloggen så det är något jag övar mig på. Man kan inte bli bättre utan övning.

      Radera
  2. Det är en svår fråga och mitt svar slutar ungefär som ditt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket svår absolut. Men så länge man har roligt så kommer mycket annat av sig själv.

      Radera
  3. Håller med. Att jag vill interagera beror ju i grunden på att det ger mig någonting, att det är roligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det, jätteroligt. Jag trodde inte när jag började blogga att det kunde vara så roligt.

      Radera
  4. Din blogg var en av de bloggar som inspirerade mig att börja bokblogga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra. Nu blev jag jätteglad.

      Radera
  5. Det är jätteroligt att få kommentarer i sin blogg, men ofta är det noll kommentarer och då känns det som att man ägnar sig åt lite navelskådande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar. Framför allt blir det lite snopet när man har lagt ner lite extra fokus på ett inlägg. Men man får ta det som det är, för roligt är det ändå.

      Radera
  6. Försöker att tänka på det här med kommentarer betydligt mer än tidigare, det är ju en av de få möjligheter vi har till interaktion egentligen så borde prioritera det ännu mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Genom att kommentera visar man att man faktiskt har läst vad någon annan skriver. Det behöver ju egentligen inte vara så mycket.

      Radera
  7. Kommentarer är viktigt - det räcker ju med en enda kommentar på ett inlägg egentligen, så känner man sig ju bekräftad :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig fullständigt. För faktum är att kommentarerna är nog det roligaste med att blogga och därför måste jag bli bättre på att kommentera hos andra.

      Radera
  8. Jag kunde absolut också bli bättre på att kommentera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har satt som mål att börja med minst två kommentarer i veckan och det känns som om jag har lyckats och det har blivit mer av bara farten. För jag var verkligen urusel förra året på att kommentera. Men jag försöker däremot alltid att svara på kommentarer på min egen blogg.

      Radera
  9. jag läser och svarar på alla mina kommentarer och gör återbesök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med återbesök måste jag bli bättre på.

      Radera
  10. Visst är det kul med kul jobb! Och jag kan också bli betydligt bättre på att kommentera..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobb man trivs med i alla fall. Fast det är konstigt att det ändå är skönt med fredag.

      Radera
  11. Att kommentera har nog stor betydelse för att få fler läsare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det. Det är ju ett sätt att marknadsföra sig.

      Radera
  12. Det absolut viktigaste är nog att man gillar det man gör - sånt märks ju också på inläggen och texterna.

    SvaraRadera
  13. En knepig fråga idag! Men också spännande att fundera över. Att kommentera och svara på andras kommentarer är viktigt och något man får försöka sköta på ett bra sätt. Men att det ska vara roligt att blogga är nog det allra viktigaste för jag tror det märks och att det ger en del läsare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt bra att faktiskt fundera över det. Att ha ett syfte med bloggen är ju ganska viktigt och för mig är syftet att ha kul.

      Radera
  14. Jag är fortfarande alldeles för dålig på att kommentera de blogginlägg jag läser. Men duktig på att visa att jag läser responsen jag får på mina egna inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag då. Men jag försöker bättra mig.

      Radera
  15. Jag älskar att besöka andra bloggar men det är inte alltid man har tid att kommentera. Och naturligtvis är minnet inte det bästa så det där med kommunikation går inte alltid så bra som man kan önska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om det där med minnet. Jag kan lämna en kommentar då och då men glömmer sen bort att kolla om jag verkligen fick ett svar på min kommentar. Då blir det ju inte en kommunikation fullt ut när man inte är intresserad av svaret. Här måste jag nog bli lite bättre.

      Radera
  16. Jag bloggar också mest för mitt eget nöjes skull så tack vare det är jag urusel på att göra reklam för mig själv. Men att kommentera hos andra och att själv få kommentarer är kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju liksom en anledning till varför man började blogga. Sen kom allt det där andra vid sidan om och gjorde bloggandet väldigt mycket roligare.

      Radera
  17. Försöker också alltid bli bättre på att lämna kommentarer. Jag vet ju själv hur glad jag blir när någon gör det hos mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är precis min tanke. Jag är jätteglad för varenda kommentar jag får så och dessutom är det ju som sagt ett sätt att kommunicera med andra.

      Radera
  18. visst är frågan intressant! jag har läst många av svaren och tycker att det verkar som om de flesta är överens om att det är roligt att skriva om det man läst och att det är roligt att ge och få kommentarer. och att man hittar nya bloggar och bloggare genom att delta i läsutmaningar

    SvaraRadera
  19. Har själv börjat bli bättre att kommentera andras bloggar efter starten av bokblogg för ett år sedan, men att sen svara på kommentarer till de egna inläggen är jag tyvärr ännu riktigt dålig på, såvida det inte är en direkt fråga. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är precis tvärt om. Men jag börjar bli lite bättre på att kommentera hos andra.

      Radera
  20. Ett bättre kommentarsystem hade varit underbart, för jag tror inte att jag är ensam om att glömma gå tillbaka till bloggen som man har lämnat en kommentar på. Jag vet att en del bloggportaler kan skicka ut mail och andra kan du få notis om på din egna blogg, men det gäller verkligen inte alla bloggar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag håller med dig om detta. Det är ju heller inte helt lätt att komma ihåg vilka bloggar man har lämnat kommentarer på.

      Radera