2017-02-12

En smakebit på søndag: Böljelek



Den här söndagen jobbar maken så det kommer förmodligen att bli en väldigt lugn sådan. Här hemma jobbas det med sovrutiner och om jag lyckas få dottern att sova mer än en halvtimme i sträck så tänker jag passa på att läsa, förhoppningsvis de resterande sidorna i Böljelek av Limme & Palmqvist som jag läser för tillfället. Boken i fråga handlar om kyrkoherde Eldfeldt som ska klura ut ett antal mord där offren har fått siffran 13 målade i pannan. Anledningen till att jag har fått upp ögonen på boken är för att den utspelar sig nästgårds, i lilla Blekinge, vilket är synnerligen ovanligt. Här kommer en smakbit ur boken.

10782670Mieån, som skar igenom staden som en åder, sprang ursprungligen från sjön Mien i Småland. Den letade sg ned hela vägen från norra till södra Blekinge, ända fram till Karlshamn, för att slutligen rinna ut i Östersjön. Trots att Karlshamn hade fyra broar som förband de två stadsdelarna med varandra, Nya staden och Gamla staden, användes en särskild roddbåt flitigt för att transportera människor från den ena sidan till den andra. Mannen som rodde kallades Femöreskaptenen eftersom han tog fem öre turen och det var också han som hade hjälpt Jönsson och stadsfiskal Kant att hitta en lämplig segelbåt så att de kunde ta sig ut till Ekefyr.

Fler smakbitar hittas som vanligt inne hos Mari på Flukten fra virkeligheten.


18 kommentarer:

  1. Den där serien är jag lite nyfiken på. Hela sambons släkt bor i Karlshamn med omnejd så det är lite intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då blir det ännu mera intressant. Jag har kanske inte sprungit ner Karlshamn men tillräckligt är att känna igen alla ortsnamnen och det är jätteroligt.

      Radera
  2. Tack för smakbiten. En svensk deckare som jag helt missat. Nu blev jag nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske inte den mest kända svenska deckar-serien, men jag tror att det finns 4 böcker utgivna.

      Radera
  3. Den här serien kände jag inte till. Blir förstås lite nyfiken....Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den är helt okej, kan jag säga nu när jag har läst först boken och tänker nog ge mig på andra delen snart.

      Radera
  4. Den serien känner jag inte till men den låter ju intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Jag har denna i pocket så vi får se om jag läser den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var lite lagom lättsam och underhållande. Kan rekommendera.

      Radera
  6. Det ger alltid lite extra om böcker utspelar sig i kända miljöer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen, och jag är inte vidare bortskämd med det.

      Radera
  7. Det är riktigt roligt att läsa böcker som utspelar sig på platser som man känner till och finns nära en själv. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  8. Känner inte till den här boken men håller med om att det är roligt att läsa böcker som utspelar sig i områden man känner till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tillför en extra dimension till läsningen.

      Radera
  9. Karlshamn är välbekant liksom stora delar av övriga Blekinge. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då skulle du säkert få ut en hel del av den här boken.

      Radera