2017-05-24

Och varje morgon bliv vägen hem längre och längre av Fredrik Backman



En gammal man för ett samtal med sin barnbarn. De sitter på en bänk vid ett torg och farfar försöker förklara att han inte längre minns saker. Både för barnbarnet och för sig själv.


Och varje morgon blir vägen hem längre och längre

Det här är en liten, men mycket viktig bok om Alzheimers och demens, berättad på Fredrik Backmans alldeles underbara sätt. Han lyckas på ett vackert sätt berätta om en sjukdom som är allt annat än vacker och det är absolut en berättelse som berör. Tyvärr är ju dock inte formatet mitt allra bästa, jag har svårt att hinna knyta an till karaktärerna och det känner jag att jag tappar lite på. För min del hade det gärna fått vara en hel bok. Men ur novellsynpunkt så är det förmodligen precis så bra som det kan bli för min del. Förmodligen kommer jag till och med att försöka läsa om den någon gång. Någon gång när jag är helt ensam här hemma. När jag kan läsa i lugn och ro på ett annat sätt och då jag hinner med "tänkaefterpauser". Och inte nog med det - jag kommer att lämna över boken till mamma och pappa och syrran. För när man ändå har den här hemska sjukdomen så nära inpå sig så kan det vara bra att få bearbeta det hela med lite Backman.

Boken får 4,5/5 i betyg av mig.

Tack Forum för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

3 kommentarer:

  1. Låter väldigt intressant. Jag har en snart 90-årig mamma som är dement, så de här frågorna känns nära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag och känner lika dant. Det är inte fel att få en liten annan inblick i sjukdomen och Backman är ju som vanligt väldigt bra på att beskriva det som annars känns svårt att greppa.

      Radera
  2. Min mormor minns inte alltid allt och lever ibland i det förflutna så den här berörde verkligen

    SvaraRadera