2017-09-15

Apollon Oraklets gåta - Rick Riordan



Att kraschlanda i en sopkontainer är kanske inte det bästa sättet att landa och en helt ny upplevelse för solguden Apollon. Men har man gjort sig till ovän med sin pappa Zeus så kan det bli så. Och det verkar inte bättre än att han har blivit förvandlad till människa och blivit av med alla sina fantastiska förmågor. Och inte nog med det, han blir genast rånad och misshandlad och till hans hjälp dyker det upp en 12-årig flicka vid namn Meg. Hur mycket ska man behöva stå ut med som människa egentligen?


Oraklets gåta

Antalet Rick Riordan-böcker jag har läst nu börjar bli en hel del och även om jag kanske inte längre blir superöverraskad av hans böcker så blir jag i alla fall minst sagt road - fortfarande... I den här boken så får vi fortsätta följa den grekiska sidan av mytologin och även om vår bästa hjälte Percy Jackson bara är med på ett litet hörn så är han i alla fall med. Jag tycker det är bra att andra hjältar kan få komma fram och ta sin plats även om Percy fortfarande är min favorit.
I den här boken är det ju inte någon halvgud som är hjälte utan den nästan helt vanliga människan Lester Papadopoulos. Nästan vanlig säger jag för han var ju trots allt solguden Apollon för inte så värst länge sedan. Och vilken gud sen... snacka om självgod. Att lite akne och bristen på sexpack kan vara "the end of the world" är ju minst sagt skrattretande. Men det blir bättre. Att följa Lesters/Apollons inre resa är ju det boken i stora delar går ut på. Det och besegra nästa superskurk då vill säga.
Så.... Underhållande och spännande, kanske inte hans allra bästa men ändå väldigt höga betyg. Jag gillar vad jag läser och vill genast ha nästa del i min hand.

Oraklets gåta får 4+/5 i betyg av mig.

Tack Bonnier Carlsen för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar