2012-06-01

Barnböcker

Jag har inga egna barn än så länge. Men när man jobbar på förskola får man ta del av en stor del barnböcker ändå. En gång i månaden går vi (jag, min kollega och alla våra 5-åringar) till biblioteket för att låna spännande, roliga, läskiga böcker. Jag tycker det är viktigt att introducera biblioteket för barnen i tidig ålder för i framtiden kan de ha så mycket nytta av det. Det märks också stor skillnad på de barn som är vana att gå på biblioteket till de barn som aldrig gör det.
Nu var det ju egentligen inte det detta inlägget skulle handla om. De skulle snarare handla om hur jag är förunnad att tillgodogöra mig barnlitteraturen. Jag är dålig på att skriva om den litteraturen här på bloggen och jag har många gånger funderat på om den ska få hänga med på ett hörn? Vi läser fantastiska böcker med barnen och hittills tror jag bara att jag har nämnt en.
Vi läser mycket kapitelböcker för barnen och tyvärr får jag inte möjlighet att läsa alla hela böckerna. Det är några kapitel här och några där så därför har jag svårt att göra en rättvis recension. Men samtidigt så får jag dela barnens upplevelse av boken och det är väl det som är poängen. Det är en underbar känsla när man läser högt och barnen samstämmigt skrattar åt det jag läser. Kan nämna att stora favoriter hos våra femåringar är böckerna om Håkan Bråkan av Jacobsson och Olsson och Prostens barnbarn av Eva Bexell.
För några dagar sedan fick jag hem en bok från Bokförlaget Semic; Trollskogen; Trollungarna och häxan av Sissel Böe och Peter Madsen. Jag har läst boken och älskat (recension kommer) och känner att jag på jobbet har de bästa kritikerna att pröva böcker på. För vem kan bedöma en barnbok om inte barn?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar