2012-06-16

Brännmärkt

BrännmärktAnne Persdotter mister i ett skeppsbrott allt. Sin man, sina tillhörigheter och i förlängningen sitt ofödda barn. Som enda överlevande efter Hansa-skeppet hjorten räddas hon av ett fiskarpar. Men detta fiskarpar är inte så snälla som det kan tyckas och i slutänden måste Anne fly för sitt liv. Hon flyr in till Stockholm, ett Stockholm i slutet av 1300-talet där tyskar och svenskar styr tillsammans men där oroligheterna kokar under ytan. Wittaliebröderna härjar fritt i staden, samtidigt som drottning Margareta och danskarna står och knackar på porten.
I Stockholm möter Anne snälla människor som tar henne under sitt beskydd. Den snälla Valborg som driver en vinstuga, där är spelemannen Mattis, samt hennes föredetta mans kompanion Alf. Men vem är egentligen vän och vem är fiende?

Brännmärkt att Catharina Ingelman-Sundberg är en historisk roman av den typen jag brukar älska att försjunka i. Den innehåller kärlek och sorg, historia med viss sanningshalt samt lite otäckheter. Språket flyter och Stockholm känns väldigt levande i mina öron. Jag kan nästan känna lukten av hav och fisk, samt höra sorlet av människor i rörelse i den gamla staden. Men samtidigt grips jag inte riktigt av historien, kanske då framför allt för att författaren inte gör som jag vill. Hon skriver sin egen historia och inte riktigt den jag vill höra. Inte alls författarens fel utan mitt, jag som har en annan inställning. Samtidigt har jag på känn att det kan bli som jag vill om jag ger mig vidare in i läsningen av bok två och tre i samma serie.
Det är helt klart en läsvärd bok om man gillar den här typen av böcker om jag kommer att läsa/lyssna på fortsättningen, förmodligen rätt så snart.

De följande böckerna heter Förföljd och Befriad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar