2012-06-13

Kung Liljekonvalj av dungen

Första meningen i boken Kung Liljekonvalj av dungen av Maria Lang lyder:
Månaden var juni.
Och det stämmer ju rätt så bra på verkligheten tyckte jag, trots att liljekonvaljerna här i södra Sverige har varit överblommade sen några veckor in i maj. Och jag måste säga att titlen hjälpte till när jag valde att plocka upp min första Lang-deckare.

Anneli Hammar försvinner spårlöst ifrån en blomsterhandel dagen innan hon ska gifta sig. Ingen har sett henne efter det att hon gick innanför dörrarna. Christer Wijk som befinner sig i staden för att närvar på bröllopet börjar givetvis rota i försvinnandet, detta trots att ingen anmälan har gjorts.

Detta var en lagom mysig pusseldeckare som var precis vad jag behövde nu när läsningen går lite trögt. Inte för tjock, inte för svår och i klassisk Christi-anda där alla samlas i ett rum på slutet och detektiven berättar för alla vem förrövaren är. Me Like - och mer av Lang blir det definitivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar