2016-08-09

Huset på udden av Agatha Christe



För två år sedan mördade Jacko Argyle sin mamma. Han påstod att han hade ett solklart alibi men alibit gick inte att hitta. Så han döms för brottet och avlider ett halvår senare i fängelset. Men efter de där två åren så dyker vittnet upp, han som faktiskt kan bevisa att Jacko var oskyldig. Problemet är nu bara att hitta den skyldige. För det måste vara någon i familjen Argyle - något annat alternativ finns inte och nu börjar alla i familjen titta lite snett på varandra.

Huset på udden (Inbunden)

Det här sägs vara Christies egna favorit och den är lite annorlunda en de vanliga pussseldeckarna om Poirot eller miss Marple. I den här får vi veta att det har begåtts ett mord, och vägen för att hitta mördaren är lite annorlunda. De är många som jobbar för att hitta lösningen på problemet och deras tankegångar är ganska så olika. Här handlar det väldigt mycket om varför en människa kan tänka sig att begå mord.
Jag gillade den här boken väldigt mycket, kanske till och med att den kan kvala in på någon form av topplista av Christie om jag nu hade en sådan. Bra är den i alla fall. Den beskrivs mer som en thriller än en pusseldeckare men med dagens mått så är den kanske inte jättemycket thriller så som jag tänker mig genren, men återigen så är det så pass bra så vad den benämns som spelar föga roll.
Detta var den sista boken i Bookmark förlags nyutgivning av Christies böcker för min del att läsa. Tur då att jag har andra av författaren kvar. Den här boken ger mig i alla fall mod att läsa annat än bara Poirot och miss Marple vilka jag annars gärna väljer.

Huset på udden får 4+/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar