2016-09-10

Mörkt motiv av Louise Penny



En något excentrisk gammal dam hittas en morgon mördad i den lilla byn Three Pines i Kanada. Byn är så liten och så skyddad så ingen har någonsin varit med om att det skulle kunna ske ett mord på en så skyddad plats, här låses ju inte ens dörrarna. 
Kriminalkommisareie Armand Gamache får i uppdrag att lösa mordet. Och det visar sig vara en inte helt lätt historia. Antalet misstänkta är i och för sig väldigt få men när det inte verkar finnas något motiv så verkar det ju nästan som om det måste varit en jaktolycka.

Mörkt motiv (Pocket)

Det här är min första bekantskap med Louise Penny men jag kan nästan lova att det kommer mera för det här är verkligen något som passar mig. Det är mer en pusseldeckare ala Agatha Christie än en mer actionfylld modern mordhistoria och jag blir med en gång vansinnigt förtjust i kriminalkommisarien som är ganska så lågmäld men en riktig tänkare.
Miljön passar mig också alldeles utmärkt. Den utspelar sig i en by med skog runt omkring i thanksgivingtider och jag får sådana underbara höstkänslor i hela kroppen trots att jag läser boken mitt i sommaren. Och för er som någorlunda följer min blogg har nog förstått hur mycket jag längtar efter just hösten och kylan i år.
Själva mordhistorian är spännande på ett alldeles lagom sätt. Jag kan väl ibland förstå åt vilket håll historien är på väg men tack vare  mordoffrets excentricitet så är det ändå svårt att förstå hela innebörden. Och jag kan absolut inte lista ut vem mördaren är.

3 anledningar till varför Mörk motiv är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Armand Gamache är en av de främsta anledningarna. Det var länge sedan jag stötte på en polis som jag tycker så pass mycket om som honom.

2. Känslan av höst och ombonad ger i alla fall mig en väldigt trevlig känsla i kroppen när jag läser. Som jag längtar efter koftor, löv som byter färg och allt det där boandet som hör hösten till.

3. En småstad där alla känner alla och där man tar hand om varandra är det något speciellt att läsa om. Jag älskar det i alla fall. Kafé där alla möbler är antika och samtidigt till salu - där hade jag gärna suttit med en kopp varm choklad. Eller bokhandeln, eller hos någon av alla de där mysiga karktärerna som finns med. Ja hela känslan av Three Pines tar jag med mig från den här boken.

Mörk motiv får 4/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.

4 kommentarer:

  1. Jag har läst Nådastöt och Ett förbud mot mord av författaren och tycker väldigt bra om dom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen välskrivna böcker och jag kommer absolut hålla ögonen öppna efter fler av hennes titlar.

      Radera
  2. Gillade också denna när jag läste den. Trots det och att andra delen redan finns i hyllan så har jag inte läst mer. Märkligt hur det kan bli. Men nu är jag nog snart framme vid den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känner jag igen. Konstigt att man inte fortsätter på serier man tycker om utan hela tiden måste läsa nytt, nytt, nytt och upptäcka allt annat också. Men jag hoppas verkligen att jag kommer att läsa vidare i serien för som sagt så gillade jag väldigt mycket.

      Radera