2017-03-29

Tiden är inte än av Elin Boardy



Pesten härjar i Europa. Hon som ibland kallar sig Sigrid men mer ofta han som ibland kallar sig Olof, Amund eller Jon är på resande fot. Hon tar sig från Sverige och vidare ner genom Europa, på flykt, på jakt eller bara vilse. Det är svårt att riktigt säga. På sin väg stöter hon i alla fall på byar där nästan ingen har överlevt, städer som har klarat sig hyfsat och städer som mer eller mindre gått under. Men oavsett så vet alla vad pesten är och alla skyr den.

Tiden är inte än

När den här boken damp ner i brevlådan blev jag väldigt glad och kände med en gång att den ville jag läsa. Jag har redan tidigare varit nyfiken på Boardys författarskap så den passade ju utmärkt. Dessutom är jag ju väldigt förtjust i historiska romaner som berättar om något mer än bara kärlek.
1300-talets Europa då boken utspelar sig är verkligen en mörk tid. Det är svårt för oss människor idag att föreställa oss en sjukdom som utrotar oss människor så som pesten verkligen gjorde. Samtidigt gör författaren något genialt - för det här är inte bara en historia om pesten i Europa, utan med jämna mellanrum målar hon upp andra mörka sidor i Europas historia, om flykt hos människor, massdöd, häxeri och annat vi kan tänka oss. Vi rör oss i ett Europa som sprider sig från 1300-talet till 2000-talet. Det är fint gjort. Det är viktigt att det har berättats och varje gång önskar jag att vi åtminstone skulle kunna minnas något litet från historien.
Berättelsen om Sigrid tycker jag mycket om även om jag ibland gärna hade gått lite mer in på djupet av hennes berättelse. Men kanske är det syftet med boken - det där flyktiga som vi förflyttar oss mellan. kanske hade jag också behövt ta lite längre tid på mig att läsa/lyssna på den. Verkligen låta den fastna ordentligt. Oavsett så är det bra. Det är också en bok som faktiskt har växt, nu när det är några dagar sedan jag läste ut den, och den fått sjunka in.

Och så tänker jag vara lite ytlig och ge boken/förlaget eller vem nu som ska ta kredd för det otroligt snygga omslaget. Definitivt ett omslag som lockar mig till läsning.

Tiden är inte är får 4/5 i betyg av mig.

Tack Wahlström & Widstrand för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

4 kommentarer: