2017-08-22

Veckans utmaning: Sakta vi går genom stan


Alltså, det känns nästan lite skämskudde på det här inlägget för min del, men jag ska försöka svara på veckans utmaningsfrågor som Kulturkollo ställer.

Ge oss ditt bästa Stockholmstips!
Det är här jag nästan får skämmas för jag kan helt enkelt inte göra det. Jag har inte varit i Stockholm sen jag var 13-14 år och mina minnen från staden är förslutna till enbart Skansen och paviljonerna i Hagaparken, och detta enbart vagt. Så i stället för att ge er ett svar på frågan tänker jag försöka läsa in mig på så många tips som möjligt för att sedan försöka planera en semestertripp till storstaden, förhoppningsvis nästa sommar.

Vilken är den bästa Stockholmsskildringen?
Här kan jag däremot svara lite bättre och svaret känns självklart. Det måste helt enkelt vara Per Anders Fogelströms serie. Hur underbart är det inte att läsa om en stad som i rasande fart expanderar för att slutligen vara en Stad i världen. Älskar dessa böcker och alla de underbara karakäterna.

6 kommentarer:

  1. Då kan jag passa på att skämmas för att jag aldrig läst Fogelström... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut du ska ta och läsa böckerna. Du behöver inte skämmas, se det snarare som något positivt att du har dem att se fram emot.

      Radera
  2. Fogelströms böcker är underbara. Jag gillar att promenera i Stockholm. Gärna vid vatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju den turen att jag bor i en stad som är uppbyggd på samma sätt som Stockholm, dock i mycket mindre format. Vatten och öar finns det gott om i Karlskrona också så jag får njuta av de promenaderna i stället.

      Radera
  3. Läste Fogelström för länge sedan och borde nog läsa om böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är definitivt böcker som håller för omläsning.

      Radera