2017-01-06

3x Hammarbyserien av Carin Gerhardsen



Under den senaste tiden har jag lyssnat i kombination med läsning av några böcker i Hammarbyserien av Carin Gerhardsen. Bjuder här på några korta tankar om de böcker jag läst.

Vyssna lull bok #3
Vyssan lullEn familj bestående av mamma och två barn hittas mördade i sin säng. Deras halsar är avskurna på ett sett som verkar tyda på att ingen led under själva mordet. Conny Sjöberg och hans poliser har hand om utredningen och spåren för att få fast mördaren är ytterst få. Samtidigt har en av deras kollegor försvunnit. Conny vet inte riktigt när det är läge att börja rota i försvinnandet. Och inte vet han vem han vilken anhörig han ska kontakta för han känner egentligen inte sin kollega så värst väl.

En riktigt bra och ganska så otäck bok. Den visar ganska tydligt hur man som person kan vara anonym till och med med folk man jobbar så nära med. Otäckhetsfaktorn stiger också alltid lite extra när barn är inblandade. Jag tycker också om att läsa om de relationer som finns mellan personerna i mordgruppen på Hammarby polisen. Conny känns som en väldigt sympatisk person och i den här boken rotar han lite extra i sitt egna förflutna och det är intressant att läsa om.

Boken får 4/5 i betyg.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.

Helgonet bok #4
HelgonetEn man mördas när han går hem genom en skog mitt i natten. Han har varit ute och gjort av med pokerkassan tillsammans med sina pokerpolare. Redan med en gång benämns mordet som pokermordet och poliserna börjar givetvis rota i det där lilla gänget som var närvarande under kvällen. Men även familjerna granskas noga i sömmarna och det förflutna kommer upp till ytan.

Riktigt bra bok återigen. Hon kan verkligen det här med att skriva spännande böcker Gerhardsen. Det kommer in en del nya poliser i den här boken som vi får följa och polisarbetet börjar bedrivas på fler sett vilket inte alltid ses med så öppna ögon. Just den här boken kunde jag dock lite lista ut de bakomliggande motiven till ganska så tidigt. Men det drog inte ner på helhetsintrycket.

Boken får 4+/5 i betyg.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.

Gideons ring bok #5
Gideons ringEn ung kvinna hittas naken utan för en dörr i en trappuppgång inne i Stockholm. Hon pratar inte och verkar inte veta vem hon är. Petra, en av poliserna i Hammarbygruppen går väldigt mycket in i fallet då det verkar röra sig om våldtäkt. Det är av största vikt att försöka få tag på Gideons vars dörr flickan stod utanför, men det låter sig inte göras.

Ytterligare en bra bok av författaren och framför allt gillar jag hur väl allting hänger ihop från tidigare böcker. Jag känner att jag verkligen lär känna alla karaktärerna väldigt bra. Kopplingen till framför allt Helgonet är stor och jag gillar det.

Boken får 4/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris, Bokus och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar