2016-02-22

En förlorad värld av Evelyn Waugh



Som ung på Oxford möter Charles Sebastian. Han dras med en gång in i den värld som är Sebastian och som kretsar kring honom. Det uppstår en djup vänskap och kanske är det till och med kärlek. Men allt är inte helt okomplicerat för familjen spelar stor roll, så gör också alkoholen och de sociala regler som gäller i ett England på 20-talet. En England som håller på att förändras.


Jag visste absolut ingenting när jag plockade upp den här boken. Och med ingenting menar jag verkligen ingenting för jag hade nog inte ens hört talas om den förrän den dök upp här hemma i min brevlåda. Och som jag skrev här så var det egentligen bara en tillfällighet att jag plockade upp just den här boken av alla andra som väntar på att bli lästa här hemma. Det har jag inte ångrat en endaste sekund för boken är så fantastiskt bra. Jag bara älskar den och det allt med den.
Det är svårt att förklara vad boken egentligen handlar om för den beskriver så otroligt många aspekter av ett liv, ett liv som är Charles. Charles som tillhör en övre medelklass och som kastas in i adelns, de riktigt rikas värld på grund av en vänskap som jag ibland kan kännas som besatthet. Jag är fascinerad av det jag läser. Det är nog det ord som allra bäst beskriver min relation till den här boken. England som sådant har jag alltid gillat att läsa om. Kanske beror det på mitt stora historieintresse och England är ju definitivt ett land med en lång och lysande historia. Jag älskar också att få smygtitta in till de där allra rikaste och se vad det är som gör dem så speciella. Få försjunka i allt vackert som avspeglar sig i mitt öga.
Sen är det något med det där 20-talet som verkligen är en tid av förändring i världen. Man lever livet och är så otroligt lyckliga för man har lyckats lämna ett krig bakom sig och världen tycks ljus. Samtidigt kommer de ekonomiska svårigheter som drar genom världen och som har samma källa. För att koppla detta tillbaka till boken så syns detta ganska så tydligt i berättelsen, trots att det egentligen inte är någon som vill kännas vid det. Och detta gör att jag älskar boken lite mer.
Hela boken berättas utifrån Charles perspektiv. Till en början så får vi möta en medelålders man som helt plötsligt slungas in i sina minnen av att han under andra världskrigen hamnar på en Brideshead. Minnena är också en spännande aspekt av allt ihop. Hur väl kommer man egentligen ihåg sina känslor, hur ser man tillbaka på den tid som varit och som då i ungdomen tycktes så ljus? Vad är kärlek, kan man leva utan den eller hur fungerar den? Finns det saker som är viktigare än kärleken? Egentligen är hela berättelsen en tur längs "memory lane".
Så finns det den där sista aspekten som spelar så stor roll i berättelsen och det är religionen. Eller först och främst katolicismen. Återigen ett ämne som jag tycker är väldigt intressant, kanske först och främst för hur det formar människor och gör dem till dem de är. Framför allt lyfter boken Charles syn på religionen, han som är uppväxt som agnostiker och som inte förstår varför den ska få diktera hur en människa beter sig. Det är otroligt intressant läsning.

Det finns som sagt mycket att älska med den här boken och så mycket att fundera över. Det här är en sådan där bok som växer för mig ju mer jag funderar kring den. Jag skulle till och med kunna gå så långt att säga att jag nästan hade kunnat sätta mig och läsa den en gång till med en gång och då gå in i den med något andra ögon. För i början av berättelsen ville jag bara se kärlek mellan Charles och Sebastian. Jag stannade liksom inte upp och tänkte efter så mycket som jag gjorde under andra halvan. Nu kommer jag inte läsa om den med en gång. Det finns för mycket annat jag behöver och vill läsa, men jag hoppas verkligen att jag får återkomma till den igen i framtiden.

3 anledningar till varför en Förlorad värld är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Det går ju inte att komma ifrån att jag under vissa stycken drömmer mig tillbaka till tv-serien Downton Abbey för det är i de miljöerna vi under vissa stycken av berättelsen finner oss i. Och det är ju aldrig fel.

2. Om 4 år är vi tillbaka på det glada 20-talet och bara det är en så vansinnigt konstig tanke. Men som jag skrev över så älskar jag det mesta som har med 20-talet att göra. Alltså 1920. Och att så stora delar av den här berättelsen utspelar sig där gör att jag gillar det ännu mer.

3. Jag älskar tanken med titeln. För boken beskriver verkligen ett England som en gång var och som inte längre kommer att var. Det är balerna, det är arkitekturen, det är ungdomen och det är maktpositionerna och det är så himla roligt att läsa om.

En förlorad värld få 5/5 i betyg av mig.

Tack Bonnier pocket för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

4 kommentarer:

  1. Jag älskar också precis den där eran, och gillade också denna bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den känns verkligen ganska så tidstypisk tycker i alla fall jag.

      Radera
  2. Ligger och väntar här hemma, får följa med på sportlovet :)

    SvaraRadera