2018-05-07

Vårrensning

Books and Lala är en booktube-kanal som jag gillar väldigt mycket och där tycker jag man alltid kan hitta inspiration både till läsning och till annat man vill hitta på. Fördelen med henne kanal är att hon faktiskt inte läser alla de där superhypade ungdomsböckerna som man annars ser på var eviga kanal.
Hur som helst så gjorde hon för ett litet tag sedan en unhaul-challenge som jag tänkte att jag skulle kunna försöka ge mig på. Jag behöver verkligen göra lite mer plats i hyllorna så det skadar ju inte att göra en vårrensning. Så 10 påståenden och så ska jag försöka rensa en bok per påstående och se hur det kommer att gå. Häng gärna på om ni är sugna.

1. En bok som du gav ett lågt betyg.
Vakum av Mia Öström. Jag vet att ni är många som har gillat denna men för mig fungerade det inte. Det kändes för främmande och för konstigt i form av upplägget. Nu kanske någon som verkligen kan älskade får en chans att läsa den.

2. En bok du på något sätt ändrade uppfattning om.
Valentina av Evie Blake. En bok som jag faktiskt gillade när jag läste den för en himla massa år sedan men som jag nu har en känsla av att den egentligen bara var mest konstig. Det är i alla fall ingen bok jag känner måste stå kvar i bokhyllan trots att den är läst.

3. En serie du inte kommer fortsätta med.
Här ryker Enklav av Ann Aguirre. Boken var vad jag kan minnas helt okej, men det där med zomibies och dystopi är verkligen inte min grej så det är ett under att den har fått stå kvar så länge som den fått. Serien heter för överigt Razorland.

4. En bok du inte läste färdigt.
Tellus-syndromet av Carl Johan DeGeer. Jag kunde bara inte avsluta boken då det där med utomjordingar och konstig telepati inte alls är min grej. Tyvärr.

5. En bok du faktiskt aldrig kommer att läsa.
Här kommer natten av Charlotte Aquilonius kommer aldrig någonsin att läsa. Det står skräckroman på baksidan och det räcker för att avskräcka mig. Inte heller omslaget lockar det allra minsta, vilket annars kanske hade fått boken att stanna kvar. Men tyvärr.

6. En bok du har många kopior av.
En enda risk av Simona Ahrnstedt fick jag faktiskt två kopior av i samma paket för något år sedan och även om jag är väldigt tacksam så kommer jag inte behöva två. Däremot vill jag läsa ikapp serien eftersom jag bara har läst första boken och detta är tredje.

7. En bok du köpte på grund av dess hype.
Jag kan helt ärligt inte minnas om jag köpt eller fått, hur som helst så läste jag Cinder av Melissa Meyer på grund av dess hype, en bok som egentligen inte tilltalade mig så där jättemycket redan innan jag läste den men som jag ville läsa ändå. Jag har läst den men kommer inte att varken fortsätta med serien eller läsa den igen så därför får den rensas bort.

8. En bok du köpt på grund av omslaget.
Drömgångare av Samantha Shannon är riktigt, riktigt snygg men tyvärr tror jag aldrig att det kommer hända.

9. En bok du inte vet någonting om.
Bodil Mårtenssons I ekens tecken vet jag inget annat om än att det är typ tredje och avslutande delen i en serie och därför kommer den inte att bli läst. Jag har så mycket annat att läsa så när jag ännu inte läst ikapp tidigare delar i serien så kommer det inte hända. Tyvärr för detta hade kanske varit en bok som passat mig annars.

10. En bok du inte köpt utan som kommit till dig av en annan anledning.
Den nya profetian Warriors 1 Midnatt av Erin Hunter. Den här har jag fått som recensionsexemplar av snälla Bokfabriken, men detta är i och för sig första boken i just den här delen av serien men det finns ett antal böcker tidigare som jag inte äger och som jag inte har något större intresse av att läsa ikapp. Så den här boken kommer med största sannolikhet förbli oläst och får därför flytta hemifrån.

2 kommentarer:

  1. Smart system för rensning! :) Jag gallra numera bland mina böcker lite då och då eftersom ju allt inte är så minnesvärt och platsen i bokhyllorna är begränsad.

    SvaraRadera
  2. Kul grej, den kanske jag också ska göra. 😀

    SvaraRadera