2018-05-28

Kvinnan vid kanalen av Set Mattsson



En man hittas död i ett resanderum. Han är bunden och misshandlad och förnedrad. Trots det verkar det hela inte vara ett mord. Men Douglas Palm och hans grupp poliser försöker ändå ta reda på vad som verkligen kan ha hänt och vem den här mannen verkligen var. 

Bildresultat för kvinnan vid kanalen

Jag gillar verkligen böckerna om Douglas Palm. Det här är tredje boken jag läser, men av någon anledning har jag missat bok tre i serien. Inte bra... Men samtidigt störs inte min läsning av den här boken nämnvärt. Jag får fortfarande möjlighet att försvinna in i en intressant och spännande kriminalgåta som sakta byggs upp och vävs samman på ett snyggt sätt. Framför allt gillar jag tidsepoken boken utspelar sig i och hur snyggt och levande det blir. Vi befinner oss i Malmö under början av 50-talet. En tidpunkt då det svenska samhället byggs upp till ett riktigt bra samhälle att leva i. Men här får vi se baksidan. Kommunistjakt och kvinnoförakt för att bara nämna några delar. För visst är det så att baksidan sällan är lika vacker som framsidan.

Jag kan varmt rekommendera er denna bok eller kanske snarare detta författarskap för jag har gillat tidigare delar väldigt mycket också. Boken kan bitvis verka lite spretig men allt knyts samman snyggt och bra och framför allt väldigt realistiskt. Så läs.

Kvinnan vid kanalen får 4/5 i betyg av mig.

Tack Historiska media för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar