2018-05-15

Patrioterna av Pascal Engman



Ett gäng journalister i Sverige har mördas och det går en kår av osäkerhet genom kåren. Deras gemensamma nämnare, förutom yrket, är att de alla någon gång har skrivit om invandringen i Sverige i positiva ordalag.
Ibrahim Chamsai har bott i Sverige med sin familj i 30 år och tycker att han bor i världens bästa land. Här får alla en möjlighet. Men så händer det saker som gör honom till terrorist.
August är före detta legosoldat i främlingslegionen. Han hamnar tillslut i ett Sverige som inte är sig likt när han flydde från det 10 år tidigare. Ett Sverige som drivs av ett betydligt hårdare klimat.

Patrioterna

Vad gör en människa till terrorist och vem är egentligen terroristen? Den här boken är fiktion men samtidigt är det direkt tagen från en verklighet som på alla sätt är aktuell i Sverige i dag. En verklighet som kan bli sanning om inte vi svenskar vaknar upp. Boken är otroligt viktig samtidigt som den är nattsvart läsning om vart hatet är på väg att driva oss. Jag är mer än lovligt förbannad periodvis och i nästa stund hade jag gärna gråtit av förtvivlan. För det är så svårt att förstå att människor kan hata så mycket. För vad är det egentligen vi hatar? Vad är det som gör att vi inte kan visa att kärlek och medmänsklighet? Boken visar på allt detta och även faran i okunnighet. Så för mig var det här viktig och intressant läsning.

Patrioterna får 4/5 i betyg av mig.

Tack Piratförlaget för recensionsexemplaret.

Glöm inte att jag har en utlottning av just den här boken på mitt instagram: @fantastiska_berattelser

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

1 kommentar:

  1. Åh, är så sugen på att läsa den här boken. Har dock lite andra som jag bör läsa före.

    SvaraRadera