2018-05-12

I egna händer av Cecilia Sahlström



En ung man hittas mördad i en kolonistuga. Det har skett med stort våld och polisen står ganska så handfallen då den mördade verkar vara en man som ingen har något ont att säga om. Spåren verkar dock leda till hans flickväns familj. Kan det hela ha med heder och kultur att göra.

39935582

Åter igen har Cecilia Sahlström skrivit en spännande och bra bok. Handlingen känns trovärdig och väl genomarbetat vilket gör boken intressant. Den är också otroligt aktuell då den tar upp hederskultur och unga flickors utsatthet. Samtidigt gillar jag att anledningen till just hedersrelaterade övergrepp belyses ur en synvinkel som inte enbart är nattsvart utan också dess bakomliggande orsaker.
Däremot har jag lite svårare för bokens uppbyggnad. Kapitlen är otroligt korta och det gör läsningen lite hackig enligt min mening. Jag får aldrig landa i en tankegång eller i en relation utan jag kastas snabbt in i nästa scen utan att ha hunnit bearbeta den jag varit i. Boken blir i och för sig otroligt snabbläst på det här sättet men jag får inget djup.
Men på det stora hela är det en bra bok och jag kommer förmodligen fortsätta läsa det Cecilia Sahlström läser. För det finns stor kunskap bakom orden och det märks.

I egna händer får 3+/5 i betyg av mig.

Tack Bokfabriken för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar