2018-05-08

Mischling av Affinity Konar



Pearl och Stasha är tvillingar. Till en början verkar det vara något bra när man blir forslad till Auschwitz för det sägs att man får mer mat och en hel del förmåner. Men istället blir man till ett experiment i Mengeles zoo. Efterhand som de befinner sig där dras deras personligheter än mer isär och de lidanden de utsätts för påverkar de båda systrarna på väldigt olika sätt.

Mischling

Antalet böcker om andra världskriget och förintelsen är många och nog har jag läst en hel del av dem. Men så dyker det upp en bok som belyser de hemska brott som begåtts mot mänskligheten ur en ny synvinkel och jag sugs in i berättelsens hemskheter. Det här är verkligen en berättelse att ta åt sig. Den är så hemsk samtidigt som allt det hemska inte beskrivs. Tortyren finns där men tonvikt läggs på den på vänskapen som uppstår mellan de olika fångarna och systrarnas kärlek överskuggar allt annat. Berättelsen berör och belyser, allt på samma gång. En riktigt bra bok med andra ord.

Mischling får 5/5 i betyg av mig.

Den här boken är nominerad till Årets bok 2018.

Jag fick boken i samarbete med Bookoutlet där jag är läsambassadör.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon & Bookoutlet.




1 kommentar:

  1. Jag har läst så varierande omdömen om Mischling och dragit mig litet för att läsa den, men det du beskriver låter som en bok som skulle passa mig. Jag skall nog plocka ut den ur bokhyllan.

    SvaraRadera