2018-05-21

Kyldygnet av Philip Birk



En konststöt på en av Danmarks dyraste tavlor genom tiderna sker under en utställning i Köpenhamn. Stöten genomförs med stor precision men också med mycket våld och även om polisen inte är helt utan ledtrådar så måste de jobba snabbt innan tavlan förstörs. Men även andra personer är intresserade av att hitta tavlan. Tom Grip, konsttjuv på rymmen, får i uppdrag av målningens ägare att finna den. Något han gärna ger sig i kast med då tavlan var viktig för hans före detta kompanjon.

Bildresultat för kyldygnet

Jaha, vad tyckte jag om den här boken då? Det är den stora frågan just nu och ska jag vara helt ärlig har jag lite svårt att bestämma mig. Det finns vissa saker jag gillar väldigt mycket och så finns det saker som jag inte egentligen tycker är dåliga men där det saknas något.

Vi börjar väl med det bra. Jag är otroligt förtjust i Tom Grip och framför allt hans berättarröst. Han pratar med läsaren på ett sätt som gör att jag känner mig delaktig i konversationen, som om vi sitter vid ett litet cafébord någonstans och pratar över en kopp kaffe. Det är känslan han förmedlar till mig och ibland blir detta riktigt, riktigt bra enligt min mening. Förutom Grip finns där ytterligare ett brett personregister där karaktärerna väcker känslor och framför allt känns väldigt trovärdiga. Det är en mörk värld vi får vistas i, både Köpenhamns och Malmös undre värld. Men det gör boken intressant.

Så till det som kanske var lite mindre bra och mycket av det handlar om mina förväntningar på boken. När jag hör ordet stöt/heist så vill jag väldigt gärna läsa en bok och jag bygger upp en viss sorts förväntningar. Tänk Oceans 11 eller Jönssonligan - "Jag har en plan". Det är lite av ett buzzword för mig och med en gång förväntar jag mig en speciell sorts bok. Här är det inte så mycket kring själva stöten som jag hade förväntat mig. Utan det handlar uteslutande om jakten på tavlan efteråt. Och lösningen presenterar sig lite väl lätt för Grip utan att man själv inte alls förstår hur han kommer fram till den. Helt plötsligt utan ansträngning har han bara löst problemet.  Lite för passande.

Men som sagt, boken har mycket som väger upp och jag kan nog absolut tänka mig att läsa mer böcker om Tom Grip, för han fascinerade mig verkligen.

Kyldygnet får 3+/5 i betyg av mig.

Tack Historiska media för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar