2011-12-30

Förmodligen året sista bok utläst...

...för det lär bli lite tufft att läsa en till i morgon.

File:Tour Eiffel et le Globe Céleste.jpgBoken i fråga blev Mordet i Eiffeltornet av Claude Izner. Det var inte heller någon riktigt bra bok. Jag trodde att jag skulle läsa ut den snabbt och lätt men i och med att den är skriven av två franska systrar och utspelar sig i Frankrike, vilket jag borde ha begripit med tanke på titel och baksidestext så är namn på gator och personer franska, och därför tar det lite längre tid att läsa. För det nämns många namn.
Det är konstigt det där med ordbilder. Jag tror ju att jag läser orden men egentligen tittar jag bara på dem och sen vet jag vad där står. Så blandas helt plötsligt nya namn och ord in och jag får stava mig fram.

Men nu är boken slut i alla fall. Och trots den väldigt fina framsidan är jag lite besviken. I början tyckte jag inte det hände någonting egentligen. Jag kastas in i handlingen (vilket jag brukar tycka är bra) men sen händer det inte mer på ca 150 sidor (boken innehåller bara ca 260 stycken). Visst jag serveras mord, men utan någon egentlig känsla runt dem. Den hämtar sig lite på slutet men överlag tycker jag att den är rätt så platt.

I alla fall ett av de snyggaste omslagen i år.
Miljön i boken är i alla fall väldigt trevlig. Paris under världsutställningen 1889 beskrivs och jag vill ännu mera åka och se staden av ljus. Operation övertalning får nog snart inledas till sambon.

Men vad handlar nu boken om? Den handlar om att ett antal mord begås i Paris under världsutställningen i Paris. Men från början är inte någon riktigt medveten om att det är mord. Alla personer som har dött, har fått ett getingstick och fallit döda ner, knall fall. Men dödar verkligen bin så snabbt eller är det en ny sorts dödsbin som landat mitt inne i stan.
Bokhandlar Victor Legris tycker att det här verkar väldigt mysitiskt och börjar av en slump nysta i fallen. Men vem kan han egentligen lita på? Kan han lita på sin kompanjon Kenji eller den mystiska men vackra Tasja, eller kan han lita på någon. Det får ni veta om ni läser boken Mordet i Eiffeltornet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar