2014-06-20

Bokbloggsjerka 20-23 juni

jerka11Egentligen har jag inte tid att sitta framför datorn just nu. Ska baka grymt mycket kakor och pajer till midsommarfirandet som går av stapeln klockan fyra. Helst ska jag ju hinna göra mig i ordning också innan dess. Men ett kort svar på Annikas jerka ska jag väl hinna med.

Hur länge väntar du innan du påbörjar en ny bok?

Jag plockar alltid upp en ny bok direkt efter att jag läst ut en. Det kan gå någon timme och utläsanadet sker på dagtid, men jag kan inte gå och lägga mig utan ha minst en bok på g, även om jag bara läst ett par sidor ur den. Min bokångest kommer oftast om jag på kvällen läst ut en väldigt bra bok och inte vet vad jag ska läsa här näst. Då har jag väldigt svårt att krypa till kojs, i stort sett omöjligt faktiskt.
Som en lösning på det här problemet håller jag oftast på med ett par böcker samtidigt. Heja Slalomläsning!

29 kommentarer:

  1. Jag håller helt med (utom det där med slalomläsning)! Om jag inte läser åtminstone en halv sida innan jag ska sova ligger jag bara och grubblar på jobbgrejer eller ältar saker som hänt under dagen eller börjar göra att-göra-listor i huvudet och så blir det usel eller ingen sömn. Läsning är som att borsta tänderna fast för hjärnan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra beskrivning. Gillar det där med att borsta av hjärnan.

      Radera
  2. För mig beror det på vilken typ av bok jag läst... Fast jag läser alltid en bok i taget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har oftast så svårt att bestämma mig för vad jag vill läsa så därför kan de bli ett par stycken samtidigt.

      Radera
  3. Jag brukar lösa korsord i stället när det är sängdags och boken är utläst. Vill inte börja på en ny på kvällen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att alla är olika. Jag måste som sagt börja på en ny på kvällen. Tvångsbeteende kanske :)

      Radera
  4. Jag läser sällan i sängen på kvällarna, utan sitter hellre kvar uppe tills ögonen trillar ihop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det gör jag med för det mesta kan väl tilläggas. Läser mycket bättre sittandes.

      Radera
  5. Kan också ha flera på gång samtidigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt. Försöker däremot ha lite olika genres igång samtidigt så jag klarar av att sära på berättelserna. Än så länge har jag inte blandat ihop något.

      Radera
  6. Tror inte att jag skulle kunna somna utan att läsa innan. Kör också med slalomläsning. Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  7. Klart man måste läsa på kvällen! Mitt problem är att jag börjar på en ny om jag läser ut en på kvällen, och är den då bra så blir det inte att jag släcker lampan på flera timmar ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo risken finns givetvis men jag är oftast så kvällstrött så att jag inte orkar så mycket.

      Radera
  8. Håller med! Jag måste helt enkelt börja på en ny bok direkt, även om det bara är ett par sidor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst räcker det med någon enstaka sida, men att gå och lägga sig utan att ha en ny bok påbörjad, hemska tanke.

      Radera
  9. Tiden varierar lite för mig, ibland direkt efter och ibland tar det ett litet tag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagtid kan jag vänta ett litet tag (ett par timmar i alla fall) men aldrig gå och lägga mig utan en ny bekantskap.

      Radera
  10. Läser jag ut en bok på kvällen så plockar jag aldrig upp en ny förrän nästa dag. Men oftast har jag redan bestämt vilken det skall bli ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att ha bestämt i förväg är bra, annars kan det bli väldigt jobbigt när en bok tar slut.

      Radera
  11. Man blir lite vilse av att inte hålla på att läsa en bok... håller med dig bara man har läst en sida så kan man sova gott och sen dagen efter kanske man bestämmer sig för att byta bok men det gör ju inget :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Definitivt. Jag byter ofta bok så dagen efter, men som sagt man måste ha en bok på g.

      Radera
  12. Mina längsta pauser brukar vara om jag läser ut en bok på kvällen, då väljer jag inte en ny förrän nästa morgon. Så tvärtom ungefär :)

    SvaraRadera
  13. Svar
    1. Jag gjorde inte det förr men har börjat göra det mer och mer. Nu tror jag att jag hade haft svårt att enbart hålla mig till en bok.

      Radera
  14. I takt med att jag har börjat slalomläsa så har jag också fått den där ångesten om jag inte har minst en bok på gång, helst två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig. Det blir egentligen mer stress i läsningen nu.

      Radera
  15. Hoppas du hann med bakandet oxå, det låter smaskens! Jag läser en bok och gången, men normalt utan några lägre uppehåll mellan böckerna. Just nu är jag sjuk i utmattningsdepression och då går läsandet trögt, varje bok tar längre tid att läsa och det blir längre uppehåll mellan böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då förstår jag att det går trögt. Men huvudsaken är ju att bli frisk, läsningen lär komma av sig själv sen.
      Krya på dig

      Radera