2015-08-05

Fangirl av Rainbow Rowell



Cath ska börja på college. Hon tror att hon och hennes tvillingsyster ska uppleva det tillsammans men Wren vill prova att stå på egna ben. Cath däremot är inte alls speciellt förtjust i den idén eftersom hon har väldigt svårt för nya och sociala situationer. Så istället för att uppleva campuslivet så sitter hon på sitt rum och skriver fanfiction om Simon och Bass. Men hennes rumskompis  Reagan och kompis Levi gör allt för att locka ut henne lite.

Fangirl

Det här är min andra bekantskap med Rainbow Rowells författarskap och jag gillar även den här boken, även om jag kanske gillade Eleanor & Park lite mer. Det är så befriande att läsa om något annat än den socialt utåtriktade tjejerna, de som har lätt för att ta för sig och som inte har några problem vad som ska sägas i olika situationer. Jag gillar att hon vågar skriva om ångest, om mental ohälsa och om det lite svårare delarna av att vara människa. Och så gillar jag givetvis de där elementen med fanfiction. Jag har aldrig själv läst fanfiction men blir helt klart lite sugen på att prova någon gång.

3 anledningar till varför Fangirl är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Lite udda men ändå väldigt sköna karaktärer. Där finns många och ingen är den andra lik. Jag gillar när jag får mötas av något nytt och denna boken känns ny. I alla fall har jag aldrig mött något liknande i litteraturen.

2. Jag gillar elementet med fanfiction väldigt mycket. Till en början hade jag lite svårt för det, men ju mer jag läste, ju mer kom jag in i berättelsen. Sen gillar jag ju givetvis att det är lite Harry Potter över det hela.

3. Tanken på skrivandet och skrivarkurser. Jag skulle med så gärna vilja ha förmågan att skriva så det är så roligt att läsa om det på en amatörnivå.

Fangirl får 5-/5 i betyg av mig.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar