2016-01-03

"Boktolva" och serier att avsluta

Ask yourself whether you agree or disagree with the  author’s opinions. If you disagree, make a note in the margin saying why. If  the author makes a mistake of logic or fact, make a note on the page where it  occurred. (pg.5):

Jag sa ju att jag skulle göra en liten lista över de där författarna jag gärna knyter bekantskap med under 2016. Sen var det visst några författare jag skulle vilja återknyta bekantskapen med och så några serier att avsluta. Och bara för att jag älskar att skriva listor så kommer de här...

"Boktolveförfattare":

  • Selma Lagerlöf
  • Jasper Fford
  • Libba Bray
  • Lian Hearn
  • Colleen Houck
  • Louise Penny
  • Philippa Gregory
  • Gillian Flynn
  • Tom Rob Smith
  • Kate Morton
  • PD James
  • Sherlock Holmes
  • Alex Marwwosd
  • Alexandra Potter
  • Joe Abercrombie
  • Sofie Berthet
  • Mhairi McFarlane
  • Samantha Shannon
  • Michael Ende
  • Jeanette Winterson
  • Anthony Doerr
Författare jag läst tidigare men vill återknyta bekantskapen med:
  • Chris Colfer
  • Ali McNamara
  • Janet Evanovich
  • Lisa Jewell
  • Jan Guillou
  • Carin Gerhardsen
  • Ildefonso Falcones
  • Ann Cleeves
  • Sarah J Maas
  • Marissa Meyer
  • Morgan Rhodes
  • Kristina Ohlsson
  • Jonathan Tropper
  • Charlotte Brontë
  • Belinda Bauer
Serier att avsluta:
  • Jan Guillous serie om Hamilton (En medborgare höjd över varje misstanke, Madame Terror, Men inte om det gäller din dotter)
  • Elly Griffiths serie om Ruth Galloway ( En orolig grav, De utstötta & De öde fälten)
  • Leigh Bardugos Grisha trioloi (Ruin and Rising)
  • Halan Cobens böcker om om Myron Bolitar (Hämnaren, Löftet, Försvunnen, Livlinan & Beskyddaren)
  • Jerker Hulténs serie om Albin och Vera (Kungar och Drottningar)
  • Gail Carrigers Parasol protektorartet (Timeless)
  • Morgan Rhodes Falling Kingdom-serie (Rebel Spring, Gathering Darkness, Frozen Tides)
  • Holly Black & Cassandra Clares Magisterim-serie (Kopparhandsken)
  • David Baldaccis serie om Will Robie (De jagade, Den skyldige)
  • Kristina Ohlsson (Tusenskönor, Änglavakter, Paradisoffer & Davidsstjärnor)
  • Janet Evanovich serie om Stephanie Plum ( Takedown twenty, Top Secret twenty-one, Tricky Twent-two)
  • Charlaine Harris Sookie Stackhouse-serie (Dead ever after)
Så där har jag nu massor av böcker att läsa och välja mellan. Jag blir glad om bara några av alla dessa författare eller serier blir lästa. Det återstår ett helt år till det är dags att utvärdera. Men det är lika bra jag sätter fart och läser.

2 kommentarer:

  1. Många bra författare och serier där. Evanovichs serie om Stephanie Plum älskar jag - men har nog kvar samma böcker som du där. Jesper Fforde är väldigt bra, testa hans Thursday Next-serie (den börjar med The Eyre Affair). Alexandra Potter är min absoluta favorit - jag rekommenderar att börja med Who's that girl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så bra med lite tips. De ska jag skriva upp...

      Radera