2017-06-16

Helgfrågan v.24


JAG SAKNAR BLOGGEN! Det känns som om jag aldrig har tid att sitta vid datorn och skriva, det har ju blivit en del av den jag är och för mig är det en otroligt viktig social källa. Men trots det kan jag inte lova mer tid här, för jag har inte den tiden. Inte ens nu, när jag sitter här egentligen.
Igår strulade dessutom datorn på grund av någon uppdatering. Hoppas allt fungerar som det ska idag istället.

Nu ska jag sluta gnälla och svara på veckans Helgfråga istället. Den här veckan undrar Mia:

Jag har sett att många läser Årets bok 2017. Har ni läst någon av böckerna?
När nomineringarna släpptes tänkte jag mig att jag skulle försöka ta och läsa alla böckerna för att kunna rösta rättvist. Jag gjorde det till en liten utmaning för mig själv. Jag har väl fortfarande en tanke om att jag ska försöka läsa så många som det bara går, men inser att jag nog inte kommer hinna med alla. Har nämligen stött på problem... För att till exempel kunna läsa Törst av Nesbø så har jag varit tvungen att läsa ungefär 6 tidigare delar i serien. Det gäller även Ferrante även om det bara är en bok tidigare där. Det blev helt plötsligt himla massa fler titlar än bara de nominerade. Men några har jag i alla fall läst hittills; Andras vänner av Moriarty, Björnstad av Backman och Sanning och skvaller av Sittenfeld. Plus då ungefär 4 Harry Hole böcker som inte riktigt gills.... Får nog se till att sätta lite fart...

Bonusfråga: Gillar ni läsutmaningar?
Ja det gör jag definitivt. Det är roligt att utmana sig i sin läsning så att man inte bara alltid läser precis samma typ av böcker eller på samma sätt som man brukar. Sommaren brukar vara en utmärkt tid att ägna sig åt utmaningar.

16 kommentarer:

  1. Precis så tycker jag om utmaningar också, de bästa är de som får en att läsa sånt man annars skulle missat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns lite därför som man tar sig an en utmaning.

      Radera
  2. Lite så tänkte jag med med vissa av de nominerade, att jag är nyfiken men så är det en himla massa böcker innan och det hinner jag inte med just nu. Hoppas du snart hittar mer tid att blogga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju det som ställer till det. Men har man läst någon enstaka i en serie så har man ju i alla fall en aning om hur författaren är. Ska bli spännande att se hur många jag hinner med.

      Radera
  3. Samma sak för mig. Några intressanta som man hade fått läsa tidigare böcker först.

    SvaraRadera
  4. Jag tänkte precis som du men kom också på att då fick jag läsa en massa extra böcker. Dessutom har jag bara läst en Harry Hole.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att jag har läst massor Harry Hole nu i vår och jag kan ärligt säga att jag inte är helt frälst i författaren. Men nu har jag bara några få kvar så jag läser väl de också.

      Radera
  5. jag har inte ambitionen att läsa alla titlarna i Årets bok. Giolito är läst och jag har börjat på Yanagihara. Ferrante kanske jag läser när jag läst del 1. evt blir det Björnstad också och någon mer. utmaningar är kul, men inte över midsommar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har nog sänkt mina ambitioner lite. Det är så mycket man läsa så jag tar nog bra de titlar jag är riktigt intresserad av.
      Vad gäller utmaningar kan jag hålla med dig om midsommar, men jag tänker mig nog vara med ändå. Med väldigt låga krav på mig själv.

      Radera
  6. Ja, när det är en bok i en serie blir det knepigt. Det har jag stött på i andra nomineringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och här är det ju faktiskt ganska så många som är en del i en serie. Jag får helt enkelt läsa de jag känner för och hinner med.

      Radera
  7. Jag har läst 3 av de 12 nominerade böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag då, men jag håller på med nummer fyra. Störst av allt lyssnar jag på för tillfället men den hade jag bestämt mig för att läsa långt innan den blev nominerad.

      Radera
  8. Ja, om du känner att du måste läsa alla som kommer före i en serie så blir det väldigt många böcker att läsa! Jag har läst tre böcker och kommer nog att läsa fler men kanske inte innan Årets bok utses.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ju så att det absolut inte måste finnas något bäst före datum. Men det känns rättvisare att rösta om man vet lite om böckerna.

      Radera