2017-06-21

Allt jag önskade av Lucy Dillon



Caitlin och Patrick har bestämt sig för att gå skilda vägar. Detta blir lite extra jobbigt när det ska bestämma vem som ska ha barnen och framför allt var och när. Det bestäms att när det är Patricks tur att ha dem ska han ha dem hemma hos sin syster Eva, eftersom han själv har tvingats flytta från stan och det blir på tok för långt för barnen att åka varannan helg. 
Eva å andra sidan är ganska nybliven änka och jobbar hårt för att komma över sin makes död. Till sällskap och tröst har hon två mopsar. Hela hennes lugna värld ställs lite på enda när syskonbarnen invarderar hennes hem. Framför allt tar hon Nancy till sig. Nancy, 5 år gammal som har slutat att kommunicera med omvärlden.

Allt jag önskade

Den här boken kom som en överraskning till mig i brevlådan och trots att jag tidigare inte varit något jättefan av Dillon så började jag läsa med en gång. Jag behövde något komplement till alla deckare och barnböcker jag plöjt på senare tid. Vi kan väl säga som så. Det var välbehövligt med breaket, men jag är fortfarande inte ett av författarens största fan. Jag kan egentligen inte direkt finna några fel på boken men den griper aldrig riktigt tag i mig. För mig finns det ingen karaktär jag verkligen vill knyta an till. Caitlin är jag faktiskt inte alls speciellt förtjust i, upplever henne som ganska så egocentrisk och tjurig. Framför allt kommer det en scen ganska så långt in i boken som helt raserar mina tankar om henne. Tänker inte gå in på vad det rör sig om men om ni läser kanske ni förstår. Eva å andra sidan tycker jag lite bättre om, men jag tycker att hon är lite mesig och inte vågar stå på sig. Detta är säkert avsiktligt gjort av författaren, men det gör inte att jag tycker bättre om henne. 
Det jag däremot gillar i boken är barnen och deras relation till Evas hundar. Just hundar är ju ett tema i Dillons böcker och det gillar jag, även om det ibland blir lite väl sockersött. Men barn och djur och då framför allt ihop är något som nästan alltid går hem.

Allt jag önskade får 3/5 i betyg av mig.

Tack Forum bokförlag för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar