2017-06-12

Heroine av Mons Kallentoft & Markus Lutteman



Helen är kvinnan som jobbar som socialarbetare i Stallhagen, förorten som mer eller mindre lever sitt eget liv av kriminalitet och förfall och dit polisen knappt vågar åka med risk för stenkastning. Men Helen är respekterad där, hon gör ett bra jobb. Så en dag blir hon trots det överfallen och en film på hennes sargade kropp läggs ut på youtube. Polisen vill inget hellre en rädda henne, men vet inte riktigt hur det ska gå till eftersom det är upploppsstämning i Stallhagen. Då är det bättre att skicka in en ensam man, undercover - nämligen Zack.


Det här är fjärde delen i Herkules-serien och jag har älskat de tre tidigare berättelserna. Den här är nog snudd på ännu bättre. I alla fall de tre första fjärdedelarna. Den är skriver på ett näst intill perfekt sätt och jag älskar sättet boken är uppbygg, där allt måste ske inom 24 timmar. Du har en tidsram och under dessa timmar kan vad som helst hända och det ser inte direkt ljus ut för polisen och Zack. Det är så vansinnigt bra helt enkelt. Zack är som vanligt en ganska så opålitlig karaktär även om jag till en början tycker han håller sig lite mer i skinnet än vad han brukar. Men bara lugn - han kommer igen precis så som vi känner igen honom. Och det är kanske det som drar ner slutbetyget lite mot slutet för min del. Det går nästan lite över styr om man säger så. Trots det så är det en fantastisk bra och välskriven bok.

Heroine får 5-/5 i betyg av mig.

Tack Bookmark förlag för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar