2012-07-25

Dag 9


30 days of books - A book you thougt you wouldn't like but ended up loving

När jag gick på mellanstadiet läste vår lärare högt ur Bilbo. Denna historia älskade jag, trots att historien försvann lite ur mitt minne. Därför ville jag ju givetvis redan vid 10 års ålder läsa Sagan om Ringen. Jag började - och storknade. Nä fy, det var absolut ingenting för mig. Så efter ca 20 sidor gav jag upp och bestämde mig för att det var en bok att hata.
Sen kom den där hysterin - ni vet då filmerna släpptes. Alla pratade om Sagan om ringen och helt plötsligt väcktes en liten nyfikenhet hos mig igen. Kanske skulle jag ge boken en chans till. Jag var ju faktiskt både äldre och visare (i alla fall äldre).
Början av boken är lite seg. Då menar jag förklaringen om vad en Hob är för något. Men jag tänkte att jag måste i alla fall ge boken några sidor till, och sen blev det några till, och några till, enda tills jag var så fast så att jag verkligen föll. För det är med kärlek jag tänker på denna underbara fantasy-svit och den har blivit läst mer än en gång, och lär läsas igen. Det är tur man inte är tjurskallig jämt utan vågar ge böcker en andra chans.


30 days of Harry Potter - Least favourite subject

Har väldigt svårt att skriva om ett ämne jag inte gillar. För jag gillar dem ju alla och hade gärna lärt mig allt som går att lära sig på Hogwarts. Men Örtlära verkar kanske inte så där jublande kul i och för sig. Det verkar finnas på tok för konstiga växter för att jag ska gilla det helt och hållet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar