2014-08-09

En ny kärlek: Mumintrollen

Under året som gått har jag skrivit några inlägg och recensioner om Mumintrollet och om Tove Jansson. Det är ju nämligen så att år 2014 är året som kommer kommas ihåg som året då jag lärde mig älska det fantastiska språk som är Tove Janssons och de fantastiska böckerna. Okej, det är kanske ett något överdrivet intro men det är faktiskt i år jag har upptäckt storheten i böckerna.

En sak som gör böckerna så otroligt fantastiska är ju helt klart variationen av karaktärer. Jag älskar dem alla, deras äventyr och upptäckter. För mig är de mer än karaktärer. De känns verkligen levandegjorda.
Min favorit är helt klart Muminpappan. I boken Muminpappans memoarer föll jag helt klart pladask. Hans självgodhet är helt enkelt bland det bästa jag har läst om i en bok. Det låter kanske konstigt men spefundigheten i Muminpappans berättarröst är fenomenal. För att läsa mer om vad jag tyckte tycker jag helt enkelt att ni ska gå in och läsa min recension här.

Sen är det ju illustrationerna. Böcker med bilder är alltid bra och när sedan bilderna är så fina så blir det bättre. Jag måste helt enkelt bjuda på en liten kavalkad av några av mina favoritillustrationer, alla hittade via google bildsök.


Nu är det ju så att jag har massor av Mumintroll kvar att upptäcka. Hittills har jag bara läst 3 böcker och det är ju på tok för lite. Faktum är att kanske skulle jag ta och spana in bibliotektet snarast och åka in och låna några stycken, för att se om kanske inte Mumin kan hjälpa mig att komma ur min lässvacka. Men mitt ägarbehov av dessa böckerna är enormt och jag kan lova att förr eller senare kommer jag att köpa böckerna och riktigt nörda ner mig i dem.

De böcker jag läst om Mumintrollen är Trollkarlens hatt, Muminpappans memoarer och Farlig midsommar. Rekommendera mig gärna om vilka jag ska plocka upp härnäst.

Vill ni läsa mina tidigare inlägg om böckerna och annat muminrelaterat så kan ni hitta det här och här.

Deta inlägg är en del av Bokbabbels Tove Jansson-bloggmarathon med vilket vi firar dagen Tove Jansson skulle ha fyllt 100 år. De övriga som deltar är: MonsterSteffaSagas bibliotekPantalaimone,SockerslottFeministbiblioteketOksan hyllyltäLilla bokhyllanFantastiska berättelserOch dagarna gårEn kattslavs dagbokBreakfast Book ClubYtterligare några ordHavsdjupens salCaffeine,BokhoraSöstra miKirsin kirjanurkkaVästmanländskans bokbloggBoktok73Bokhyllan i pepparkakshusetBoktjuvenHyllytontun höpinöitäBoktokaLes! Lue!Prickiga PaulaLyran noblesser,Yökyöpeli hapankorppu lukeeMadnessFiktiviteter och Bokbabbel

14 kommentarer:

  1. Haha, själv blir jag helt tokig på den självupptagna Muminpappan! Men visst är karaktärerna fantastiska, och att de tillåts känna också melankoli, sorg och svartsjuka. Helt underbara är de där böckerna att läsa, går lika bra om inte bättre att läsa även i vuxen ålder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle definitivt säga att de är bättre i vuxen ålder, som barn gillade jag det inte alls (om man inte räknar med tv-serien).

      Radera
  2. Jag är också förtjust i Muminpappan, även om han kan göra en smått vansinnig ibland! :) Min favoritbok om mumintrollen är Pappan och havet så den rekommenderar jag varmt.

    SvaraRadera
  3. Trollvinter ska man läsa på vintern tycker jag. Kometen kommer handlar om söugusti, den rekommenderas jag och sen Pappan och havet. Den är fenomenal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner att jag har massor kvar att upptäcka. Tack för alla tips.

      Radera
  4. Serierna(som är skrivna för vuxna) är också jättebra, mer humoristiska med samhällssatir.

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Visst är de. Hade förmodligen kunnat skriva ett inlägg enbart om bilderna.

      Radera
  6. Jag har också först under de senaste två åren upptäckt och förälskat mig huvudlöst i Muminböckerna och Toves böcker över lag. Sommarboken är ingen muminbok, men den är alldeles underbar, så jag tycker att du ska läsa den ochså. Bland Muminböckerna är Muminpappans memoarer min absoluta favorit, men jag har inte läst alla ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag absolut försöka plocka upp Sommarboken. Ni är många som skriver att den är bra.

      Radera
  7. Intressant att stöta på någon som gillar Muminpappan så mycket. Ni som gillar Muminpappans memoarer ska försöka komma över ett ex av Muminpappans bravader, sm är en tidigare version av samma bok (liksom det finns flera versioner av Kometjakten / Kometen kommer. Det är roligt att jämföra! Fast det kanske är litteraturvetaren i mig som tycker det... Annars skulle jag nog börja med den allra första: Småtrollen och den stora översvämningen, helt enkelt för att jag gillar att läsa kronologiskt och det är så roligt att se hur figurerna utvecklas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Småltrollen och den stora översvämningen ska jag definitivt kolla upp. Jag gillar egentligen också att läsa böcker kronologiskt men det var mer en slump att jag snubblade över de Muminböcker jag läst.

      Radera