2014-08-31

En smakebit på søndag: Främlingen

Smakebit på søndag

Nu var det ett tag sedan jag var med på En smakebit på söndag, men nu tyckte jag helt klart det var dags eftersom jag äntligen läser. Och idag är den inte Flukten fra virkeligheten som styr upp det hela. Hon har på grund av tekniska problem varit tvungen att överlämna facklan till  Astrid Terese på Betraktninger.

För tillfället kör jag på en omläsning av Främlingen av Diana Gabaldon, en bok som jag tyckte väldigt mycket om första gången och som jag verkligen älskar denna gången också. Den handlar om Claire som blir tillbakaflyttad i tiden ca 200 år till 1700-talets Skottland. Där möter hon bland annat Jamie och hon får utstå den ena prövningen efter den andra i hennes försök att ta sig tillbaka till 1900-talet.

Smakbiten är hämtad från sida 273 där Jamie och Claire har ett samtal om var Claires kommer ifrån, allt är gissningar och spekulationer från Jamies sida.

Colum trodde att du kanske var engelsk spion, fast i så fall kunde han inte datta att du inte hade lärt dig gäliska. Dougla tror att du förmodligen är fransk spion och kanske söker stöd hos kung James. Men i så fall kan han inte fatta varför du kommit ensam."
"och du då?" frågade jag och slet i en envis härva. "Vad tror du att jag är för en?"
Han lade huvudet på sned och såg forskande på mig.
"Du kunde vara fransk, om man ska döma efter utseendet. Du har de där fina dragen som en del damer i Angevin hade. Men franska kvinnor är ofta en smula grönbleka, och din hy glänser som opalen." Han drog långsamt sitt finger över mitt nyckelben och jag kände hur hunden glödde under hans beröring. 

30 kommentarer:

  1. Jag har funderat på att lyssna på serien. Tack för smakebiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag definitivt du ska göra... :)

      Radera
  2. Tack för smakbiten. Ju fler gånger den här dyker upp på bloggar, desto mer intresserad blir jag..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är en riktigt bra historisk romantisk roman så det är inte så konstigt att det skrivs mycket om den. Tycker absolut du ska ge den ett försök.

      Radera
  3. Förstår inte varför alla måste läsa denna nu, jag blir ju mer och mer sugen för varje gång jag ser den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske för att den släpps på nytt just nu hos Bookmark förlag. :) Tycker definitivt du ska ta och läsa den.

      Radera
  4. Åh, jag måste verkligen läsa den här snart. Oerhört snygga omslag på nyutgåvorna också. Tack för smakbiten och ha en fin söndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det. Jag känner ett visst behov av att äga allihopa.

      Radera
  5. Detta är en författare som jag är sugen på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker hon skriver riktigt bra och boken är spännande och fartfylld trots sina 700 sidor. Det gillar jag i alla fall.

      Radera
  6. Denne serien vil jeg også lese. Har den første i hylla mi, men resten får man ikke kjpt i Norge lenger..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej. Här ges böckerna precis ut på nytt och det kanske är tur. Så jag ska definitivt försöka få tag på fortsättningen.

      Radera
  7. Jag läste tre av de första delarna i serien för ett bra tag sen, men jag är inte så mycket för att följa långa serier så intresset tog slut sen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag till viss del förstå. Jag har ju bara läst första boken men har hittills definitivt intresset kvar. Sen hjälper det kanske inte till att böckerna är enorma.

      Radera
  8. Jeg har ikke lest noe av Diana Gabaldon, men jeg kunne veldig godt tenke meg å se Outlander serien. Og da burde jeg vel lese bøkene først :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också se serien. Borde fungera alldeles utmärkt som serie. Men kan varmt rekommendera att du läser boken. Trevlig söndag till dig också.

      Radera
  9. Åh, de böckerna tyckte jag mycket om när jag läste dem. Men då fanns det bara fem. Jag borde nog läsa om de första och så läsa allihop. :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillade den. Jag hoppas nu också bli färdig att läsa alla böckerna.

      Radera
  10. Blir helt ha-galen när jag ser de nya snygga utgåvorna!

    SvaraRadera
  11. Ni är flera som hyllar den här serien nu, tror inte det kommer dröja så länge till innan jag också sitter med den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det bli när man matas med massor av boktips och inspiration om en bok. Hoppas du gillar den då i framtiden.

      Radera
  12. Jag är så sugen på den men blir tveksamt till att börja läsa den när serien är så långt- 7 böcker tror jag det var. Få se om det blir av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror att det är sju böcker och jag kan hålla med dig om att det är ganska långt. Dessutom är ju inte direkt böckerna några tunnisar. Men jag lovar att första boken är i alla fall väl värd sin lästid.

      Radera
  13. Åh den här blir jag bara mer och mer sugen på att läsa eller lyssna på. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten! Ha en trevlig söndagskväll.

    SvaraRadera
  15. Har precis läst denna på engelska och älskade. Vill läsa nästa snart men har ett par andra som ska läsas först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill också läsa fortsättningen snarast. Slutet lämnade ju lite att önska.

      Radera