2014-08-03

En smakebit på søndag: Attentatet


Det var med lätt hjärta som jag såg att En smakebit på söndag är tillbaka igen hos Flukten fra virkeligheten. För tillfället lider jag nämligen lite av både blogg- och lästorka. Bloggtorkan löser vi därför med ett inlägg här och förhoppningsvis så kommer väl lästorkan igång av sig själv.

För tillfället håller jag på med 5 böcker men jag väljer att ge er en smakbit ur Attentatet av David Baldacci. Boken handlar om Robie som är den amerikanska regeringens bästa lönnmördare. Han får ett nytt uppdrag, att spåra upp och döda Jessica Reel, även hon lönnmördare som av någon anledning verkar ha bytt sida. Smakbiten är hämtad från sida 51-52.

Robie klickade av och satte upp farten. Han kollade backspeglen efter Vance, Reel och andra kusligheter. Jag håller inte på att bli paranoid. Jag är paranoid. Och vem skulle kunna klandra mig?
Han tryckte ner gasen hårdare.
Det var faktiskt rimligt att skicka en mördare efter en mördare.
Vi talar ett annat språk och ser världen genom en skärskild lins som ingen annan skulle kunna förstå.
Men det fungerade åt båda hållen. Reel kunde förstå sig på honom på samma sätt som han kunde förstå sig på henne.
Så Reel för.
Eller jag.
Det var faktiskt precis så enkelt.
Och samtidigt precis så kompicerat.

18 kommentarer:

  1. Jeg liker Baldacci, men kommer ikke på hvilke titler jeg har lest akkurat nå. En av dem ligger i skal lese haugen på soverommet også. :-) Av og til er det skikkelig avslappende med en god krim! Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det. Ha fortsatt trevlig helg.

      Radera
  2. Har aldrig läst något av honom, så tack för smakbiten, nu blev jag lite sugen :)'

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är en av mina favoritförfattare och läst massor av honom. Kan vart rekommendera ett försök. Börja dock inte med denna boken eftersom det är del två i en serie om Robie. Första boken heter De oskyldiga och är riktigt, riktigt bra.

      Radera
  3. Attentatet høres ut som spennende lesing, takk for tips og smakebit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag den kan bli också. Har inte hunnit så längt än men gillar det jag läst så långt.

      Radera
  4. Svar
    1. Tror jag definitivt det kommer bli. Trevlig söndag.

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Länge sedan jag läste ngt av Baldacci nu, kanske skulle göra det igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt förtjust i honom så han är väl den författare jag läser mest av vad gäller action/thriller genre.

      Radera
  6. Spännande smakbit. Har inte läst något av Baldacci men blir lockad av smakbiten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du provar någon gång. Jag tycker han är riktigt bra.

      Radera
  7. Jag har aldrig läst nåt av honom. Tack för smakebiten:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra författare enligt mig. Kan rekommendera.

      Radera