2012-01-14

Mitt liv i bokform

Det verkar faktsikt rätt så roligt, det här med enkäter. I alla fall när de handlar om läsning. Alla andra kan vi hoppa över. Men jag hittade en enkät bland annat hos Bokföring enligt Monika som jag tyckte kunde vara rolig att besvara. Framför allt kan det kanske fungera lite som reklam om mig, eftersom min blogg är relativt ny.

Vilken var den första bok du minns du läste och tyckte om?
Har lite svårt att särskilja om det faktiskt var jag som läste eller om det vara mamma och pappa (har turen att fått mycket läst för mig när jag var liten) men boken jag tänker på är Sagan om julträdet av Trinka Hakes Noble. En helt fantastisk bok i mina ögon som lästes om och om igen. Tyvärr försvann den ur mitt ägande på något sätt någon gång i livet. Men eftersom jag har världens snällaste pappa lyckades han leta reda på den åt mig och köpte den på tradera. Så nu kan jag läsa den för mina framtida barn.

Läser du serietidningar eller manga och i så fall vilka?
Kommer jag över en Kalle Anka tidning någon gång så visst händer det att jag läser den. Ibland får jag för mig att köpa någon pockettidning på loppis som sedan får ligga på dass där man kan läsa småsnuttar när behoven tränger sig på. Men någon inbiten serieläsare vill jag inte påstå att jag är.

Läser du "allt" - dvs gärna på mjölkpaket och sånt?
Ja jag läser allt. Det har till och med hänt att jag läst innehållsförteckningen på tandkräm när inte något annat funnits till hands.

I vilka omgivningar läser du helst? På bussen, i bilen? Fotäljen? Sängen?
Jag är en periodare helt klart. Ibland är det skönt att ligga i soffan eller sängen. Ibland sitter jag på en hård trästol framför datorn och kan sitta där i flera timmar. Men för tillfället sitter jag i min underbara läsfotölj i mitt Bibliotek/pysselrum.
För övrigt älskar jag att ut och gå och samtidigt lyssna på böcker. Tänk att kunna gå och titta sig omkring på allt vackert som finns i vår värld, samtigt som du får någon annans värld berättad för dig.

Vad är det bästa att dricka/äta till en riktigt bra bok?
Te utan konkurrens. Dricker hinkvis medans jag läser. En liten småkaka till att tugga på samtidigt gör ju i och för sig inget heller.

Är du med i någon bokklubb?
Nej, det känns inte riktigt som min grej.

Lånar du ofta på biblioteket?
Biblioteket är min bästa kompis. Dit går jag när jag känner mig ledsen eller glad, arg eller helt enkelt inte har något annat att göra. Jag kan gå där hur länge som helst och bara insupa doften av böcker. Och lånar gör jag. För det är det som är så bra med min bästis. Jag får låna hur mycket jag vill och vilka böcker jag än känner för just idag.

Handlar du böcker på nätet och i så fall var? Brukar du jämföra priser?
Adlibris är en välbesökt sida på min dator och där handlar jag 90 % av alla böcker jag köper. Men jag köper inte alltid där, utan det funkar även bra som uppslagsverk över böcker som jag kanske skulle vilja läsa. Sen kollar jag om böckerna finns på biblioteket. Men visst sponsrar jag dem med en och en annan krona, vill inte riktigt veta hur mycket.
Några andra webb-affärer använder jag mig inte av tyvärr, och inte kollar jag runt efter priser eller. Cdon har kanske fått en eller två beställningar men det har att göra med att jag handlar film (sambons stora intresse) samtidigt.

Hundörar du? Skriver i marginalen?
I skönlitterära böcker så är det NEJ! Aldrig i livet! Men jag har en lite annorlunda inställning när det gäller faktaböcker, framför allt när jag pluggade. Då blir det lätt lite understrykningar eller en lite not i marginalen för att jag bättre ska kunna ta till mig något intressant. Men alltid med blyerts så man kan sudda ut det om det skulle behövas.

Tjocka eller tunna böcker?
De flesta böcker jag läser ligger på 300-500 sidor. Någon enstaka gång slinker en tunnare eller tjockare bok med. Och visst läser jag tegelstenar även om jag kan tycka det blir lite opraktiskt ibland. Framför allt svårt att ligga i sängen och läsa.

Vilken är den senaste bok du läst och tyckt om?
Igår lyssnade jag färdigt på Den skarpa eggen av Philip Pullman och den boken älskade jag. I övrigt har jag faktiskt läst mycket bra litteratur den senaste tiden.

Vad läser du just nu?
Alla själars natt av Deborah Harkness. Det är en bok precis i min smak, lite äventyr, lite övernaturligt (sagoaktigt) och lite kärlek.

Nämn någon bok som du tyckte var hopplöst dålig! Eller värre ändå: tråkig!
Diamantsvärdet och träsvärdet del 1 av Nick Perumov hade jag höga förväntningar på. Men oj så besviken jag blev. Den hämtade sig lite på slutet, nästan så jag vill ge del 2 en chans. Dock inte än på ett tag.

Tvingade du dig igenom den ändå?
Ja det gjorde jag, på ren envishet tror jag.

Fem böcker du älskar?
Oj bara fem blir svårt då många av böckerna jag älskar ingår i serier. Ska försöka att bara välja en av varje författare.
  • Harry Potter och de vises sten av J.K Rowling. Tar första boken för det var trots allt den som fick mig fast och den innehåller så mycket värme så jag blir glad av att läsa den.
  • Om jag kunde drömma av Stephenie Meyer. Lite samma sak där som med Harry Potter. Visst är det lite sliskigt men jag älskar det.
  • Oskyldig av Judith McNaught. Vet egentligen inte vad som gör att jag läser boken om och om igen, men jag kan den snart utantill.
  • Främlingen av Diana Garbaldon. Har konstigt nog bara läst första delen (påbörjat 2:an). Jag tror jag är lite rädd för att bli besviken över handlingen - att den inte ska kunna fånga mig så som Främlingen gjorde.
  • One for the money av Janet Evanovich. Kan omöjligt säga vilken jag egentligen tycker är bäst men seien om Stephanie Plum får mig att skratt och må bra som få andra böcker har lyckats med.
Favoritförfattare?
Givetvis de ovannämnda eftersom deras böcker toppar allt. Men är även stor fantast av David Badacci, John Grisham, Conn Iggulden och Harlan Coben. Jag kan ju inte bara ha kvinnliga favoriter nämligen.

Någon du skulle vilja läsa, men inte kommit dig för?
Det finns ingen speciell jag kan komma på på rak arm. Jag läser väldigt mycket av olika författare i olika genrer och brukar tillfredställa mina önskningar. Alla själars natt var en sådan bok, men nu håller jag ju äntligen på att läsa den.

Läser du faktaböcker? Vilken genre föredrar du?
Kan händ någon gång ibland och då handlar det för det mesta om litteratur som är rellevant för mitt yrke, nämligen pedagogiska och didaktiska böcker. Men efter som jag har ett stort intresse av historia så kan en sådan bok slika med någon gång ibland. Tyvärr lite för sällan.
Däremot läser jag en hel del faktaböcker för barn på jobbet. Serien Lätta fakta från Berghs förlag är otroligt lärorika för både barn och vuxna och innehåller många spännande ämnen som intresserar barn.

Om en bok blivit film: läser du helst boken först och ser filmen sen, eller tvärt om?
Spontant skulle jag svara: läser boken först, men om jag börjar tänka efter så vet jag inte riktigt. Många gånger blir man så besviken på filmen om man har läst boken först och älskat den. Gör man däremot tvärt om och ser en film först, älskar den så blir man sällan besviken på boken när så äntligen läser den. Detta har hänt mig många gånger.

Om du "upptäcker" en bok via film, brukar du läsa den då? Alltså om du inte visst att den fanns som bok innan.
Ja absolut. För tänk så många gånger som boken är bättre. Harry Potter och Twighligt är expempel där jag såg filmen först (gäller nummer 1 i båda serierna för sen var jag tvungen att sluka böckerna). Sen ska vi inte glömma PS I love you där jag faktiskt nästan tyckte filmen var bättre än boken.

Favoritfilm (baserad på bok)?
Harry Potter och de vises sten och Harry Potter och dödsrelikerna del 2.

Läser du lyrik?
Nej det är inte riktigt min grej. Kanske skulle prova någon gång för jag har egentligen inte läst sen gymnasiet då det var ett tvång, men då fastnade det absolut inte.

Har du dolt vad du läser någon gång? För att du kanske känt dig "nördig" eller nåt sånt?
Kanske inte dolt, men har å andra sidan inte gått och viftat med vissa böcker heller. Detta gällde väl framför allt i tonåren när allt var lite pinsamt. Det var ju pinsamt bara det att man läste.

Känner du nånsin stress över alla böcker som du skulle vilja hinna med all läsa, men inte hinner?
Nej kan jag inte påstå. Böcker är för mig ett fritidsintresse och på fritiden ska man inte stressa. Det tycker jag sabbar nöjet i den bok jag för tillfället läser om jag bara längtar efter nästa hela tiden. Med det inte sakt att jag har en lång lista över böcker jag skulle vilja läsa, någon gång i framtiden.

Tycker du att det saknas något i bokutbudet?
Nä, inte så länge som det finns ett bibliotek där jag kan förverkliga alla mina drömmar och mål så är jag väldigt nöjd.

Din relation till böcker i stort! Vad vore världen - & Du - utan böcker?
En väldigt tråkig plats att leva på. Var skulle jag annars få utlopp för alla mina fantasier om inte i böckernas värld.

Det var mina svar - nu önskar jag er fortsatt trevlig läsning och en trevlig helg.

1 kommentar:

  1. Trevligt ställe det här. Bra boksmak verkar du ha också :)

    SvaraRadera