2012-01-31

Sagor

Igår när jag var på biblioteket snubblade jag över Tales of Beedle the Bard av J.K Rowling. Hade helt missat att hon gjort denna korta sagobok och det fanns inget annat alternativ än att den skulle följa med mig hem. Och i gårkväll under någon timme läste jag nästan ut den (kände mig tvungen att släcka när det var en saga kvar) och idag när jag kom hem trött och frusen från jobbet så slukades även den sista sagan.

Tales of Beedle the Bard är en sagobok för trollkarls- och häxbarn men den passar alldeles utmärk att läsa för mugglarbarn också. Den omnämns i Harry Potter och dödsrelikerna - det är den bok som Hermione får från Dumbledores testamente.
Den innehåller fem små söta sagor med en tydlig mening - precis som i våra sagor om Rödluvan eller Snövit (och jag som älskar sagor av alla de slag). Bland annat är sagan om The Tale of the Three Brothers (Dödsrelikerna) med i boken. Varje saga avslutas med en analys om sagans innehåll som är skriven av ingen mindre än Dumbledore själv.

Även om det inte är Harry Potter jag läser (vilket man inte kan räkna med på 100 sidor) så är det en mysig liten bok som inom en inte allt för avlägsen framtid kommer att hamna i min bokhylla tillsammans med Fantastic Beasts & where to find them och Quiddich Through the Ages. Ja varför inte köpa dem till mig själv för att fira att i morgon fyller jag 10 000 dagar.

Fantastic Beasts and Where to Find Them Quidditch Through the Ages

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar