2012-01-13

Spännande fortsättning

Oj, oj, oj... Har precis avlustat min lyssning av Den skarpa eggen av Philip Pullman, del 2 i Den mörka materian. Och vilken cliffhanger det blev. Kändes nästan som om boken inte riktigt borde vara slut där.

Varning! Bör inte läsas om man inte har läst del 1 av dem mörka materian.

Boken som är fortsättningen på Guldkompassen handlar om Lyra och hennes jakt på stoft. I slutet av första boken öppnar lord Asriel en reva mellan världarna och denna vandrar Lyra och hennes daimon Pantalaimon igenom. Av en slup möter de Will. I världen mellan världarna möts de, i staden Cittàgazze och detta är en mystisk stad. Där finns bara barn, de vuxna har övergivit staden på grund av vålnaderna. Lyra och Will hamnar nu i en mängd äventyr. Tillsammans ska de ge sig av för att hitta Wills försvunna far och kanske även Lyras far Lord Asriel. Lyra och Will finner varandra så som bara barn kan göra och är fullständigt lojala mot varandra. Och det behövs verkligen.

I den skarpa eggen leder oss Pullman vidare i den fantastiska saga som han skapade i och med Guldkompassen. Läs här vad jag tyckte om första boken. Han låter oss åter stifta bekanskap med de underbara karaktärena och vi får träffa nya spännande personligheter (bland annat Will som är av stor betydelse i den här boken). Häxorna som var med oss i Guldkompassen får en större betydelse i den här boken medans isbjörnarna inte längre är av betydelse. Vi får även träffa på hemliga sällskap, änglar och akademiker från vår alldeles egen värld.

Boken är en transportstäcka (lite i liknelse med Sagan om de två tornen av Tolkien). Men den är absolut inte en dålig transportstäcka. Pullman skickar mig hela tiden framåt med nya spännande händelser som jag har på känn är av störst betydelse när slutet närmar sig. Han väver samman världar, händelser och karaktärer och visar att vi måste stå enade när vi slutligen ska möta överheten i ett krig som lovar spänning. Ja, nu längatar jag efter att sätta tänderna i Bärnstenskikaren. För jag älskar denna underbara serie, en serie som lätt hamnar på en topp-placering över lästa böcker för min del.

2 kommentarer:

  1. ÅH jag älskade älskade ettan, tyckte tvåan var seg så har ännu inte läst trean tyvärr.

    Men var ett tag sen jag läste dem så ska läsa om dem på engelska och ge serien en ny chans tror jag!

    SvaraRadera