2016-03-08

Några litterära kvinnor för mig

Jag känner att jag vill bidra med något litet till den där dagen som är så viktig idag, men tyvärr saknas lite inspiration. Så jag gör det lätt för mig och nämner helt enkelt några kvinnliga favoriter i litteraturen, antingen fiktiva eller författare.

Först ut få bli Frankie i Den ökända historien om Frankie Landau-Banks. Hon är tjejen som inte riktigt vill acceptera att man är viktig beroende på hur man ser ut, eller att pojkarna på internatet får ha en hemlig klubb, medans det inte finns någon för tjejer. Hon är störskön. Egentligen kan jag passa på att nämna hennes författare också. E. Lockhart är definitivt en författare att hålla ögonen öppna på för det är verkligen en jag har gillat allt jag läst av.

Alexia Tarabotti är en väldigt självständig och skön person. Varför ska man bry sig om att man kanske har ätit en eller annan kaka för mycket, och varför ska hon inte klara av att sköta sig själv. Utrustad med ett parasoll så klarar man det mesta. Läs mer om henne i Själlös av Gail Carriger.

Jane Austen och Charlotte Brontë måste jag nämna, just för att de slog sig in i en mansdominerad värld och började skriva ur kvinnors perspektiv. Det är stort. Sen finns det kanske fler författare att nämna i denna veva men det är dem jag har läst och älskat. Sen är ju Jane Eyre en  av mina absoluta favoritböcker.

Den är en kvinna som är min stora idol och som bara måste få vara med på en sådan här lista och det är givetvis Astrid Lindgren. Henne älskar jag inte bara för att hon var en fantastisk författarinna utan också för hennes syn på barn. Hon visste vad hon pratade om helt enkelt.

Så går det inte att inte skriva en lista om kvinnliga författare (för min del) utan att nämna J.K Rowling. Hennes böcker är kanske inte de absolut mest (hur ska jag uttrycka mig) kvinnorframträdande utan det är egentligen bara Hermione (som jag älskar) som verkligen får ta plats av kvinnorna. Men det gör ingenting för min del Böckerna är bäst ändå.

Kulla Gulla hade det inte helt lätt. Såldes som ett hjon till en fattig torpare. Möttes av Ellen som var allt annat än snäll, men trots det så tog hon sig igenom en mörk och dyster vardag och blev i slutänden något mycket mer. Men något hon alltid hade med sig var sin snällhet.

Jag tror jag nöjer mig där. Det finns många fantastiska kvinnor som borde få omnämnas idag men det får någon annan sköta om.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar