2016-03-21

Fem små grisar av Agatha Christie



En ung kvinna söker upp Poirot. Hon vill veta vad som hände hennes föräldrar då för länge sedan, om det verkligen var så att hennes mamma mördade hennes pappa. Poirot tar sig an det gamla fallet och som vanligt får han använda sina små grå för att komma fram till lösningen. Och ingen gåta är för svår för Hercule Poirot.

Fem små grisar

När jag läste den här boken upptäckte jag ganska så snabbt att jag nog faktiskt hade läst boken i fråga innan. Men vad gör väl det när jag ändå inte kom ihåg vem den där mördaren var. Och så är det ju som vanligt så bra läsning.
Jag gillar att denna handlar om ett gammalt mordfall, att han samlar ihop gamla vänner, älskarinnor och betjänter för att ta reda på vem mördaren kan vara. Det hela är så enkelt upplagt men ändå så klurigt uttänkt och jag gillar det väldigt mycket.

3 anledningar till varför Fem små grisar är värd att krypa upp i fåtöljen med:

1. Poirots tankebanor är som vanligt helt underbara att läsa om. En annan har ju egentligen inte en susning över vem den skyldige kan vara men får ändå alltid samma aha upplevelse när det väl är slut.

2. Jag gillar titeln. Den bygger på ett barnkammarrim som Poirot kommer att tänka på när han tänker på mordet.

3. Som vanligt älskar jag allt med Christie, miljöerna, personerna, underfundigheten. Jag tycker nog helt enkelt att ni ska ta och läsa...

Fem små grisar får 4/5 i betyg av mig.

Tack Bookmark förlag för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar