2016-03-16

Veckans utmaning: Till bords

Asterix & Obelix:

Den här veckan pratas det mat och kokböcker på Kulturkollo. Min relation till mat är något ambivalent men som Obelix sjunger i någon av alla de där filmerna om Asterix och Obelix - Äta bör man annars dör man...

Så veckans utmaning ser ut såhär...

1. Finns det någon kokbok du älskar trots att du faktiskt inte använder den särskilt mycket?
Jag älskar båda mina Leila Lindholm kokböcker; a pice of cake & one more slice. Jag gillar Leila, både när hon hade sitt bakprogram och hur hennes recept är utformade och hennes inredningsstil. Av de båda ovannämnda är kakboken förmodligen den som är lite mer använd än den andra fast jag skulle verkligen vilja inrikta mig på att baka bröd. Men kakor är lättare. Det är väl ungefär det enda i köksväg som jag är bra på om jag ska vara riktigt ärlig (och då är diska inräknat). För kakor kräver ingen större fantasi. Du följer receptet till punkt och pricka - då blir det bäst.

2. Det motsatta då, vilken kokbok är den mest nerkladdade och använda i bokhyllan där hemma?
Tillåt mig skratta. Jag kan lova på heder och samvete att det inte finns något kladd i någon av mina kokböcker - helt enkelt för att jag aldrig använder dem. Visst köper jag på mig dem lite då och då. Något enstaka recept har jag väl också gett mig på att prova, men mer är det inte. Och visst är det synd, för många av mina kokböcker är verkligen fina och jag skulle vilja prova så många olika recept, men det blir liksom aldrig av. Dels har jag aldrig rätt ingredienser hemma om jag skulle vilja få för mig att vara lite spontan i köket. Inte heller är jag så där värst bra på att tänka ett steg längre än näsan räcker, trots att jag gillar att göra listor (så varför inte matlistor) och sist men kanske den största anledningen - jag tycker helt enkelt inte att det är så roligt att laga mat.
Men jag ska bättra mig. Det skulle kunna vara ett löfte (lite sent, jag vet) för 2016 - att laga mera mat från mina kokböcker.

Som en liten parentes till allt det ovannämnda så måste ju internet omnämnas. Där hittar jag nog ändå majoriteten av de recept jag använder mig av. Både vad gäller bakning och matlagning. Det är en skatt utan dess like. Inte lika fint som en kokbok, men väldigt praktiskt.

12 kommentarer:

  1. SDkulle så gärna vilja vara intresserad av bakning! Laga mat däremot älskar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Baka är roligt, jag älskar det. Tyvärr äter jag nästan inget av det jag bakar och det förtar dock det roliga lite. Jag önskar däremot att jag vore mycket bättre på att laga mat.

      Radera
  2. jag är rädd om mina. http://hannelesbibliotek.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är jag med, precis som med alla andra böcker jag äger. Samtidigt kan jag ibland tycka att det är lite synd. Det ska väl synas att de är använda och älskade.... :)

      Radera
  3. Jag har slutat att köpa kokböcker för hur det nu än är så är Internet min källa till ny mat och inspiration nu. Det är lite synd, dels för att det står mängder av kokböcker i kökshyllan, men också för att kokböcker är ju så fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig i allt det du skriver. Men internet är verkligen en fantastisk källa till inspiration.

      Radera
  4. Ja men va bra då kommer vi få se fullt med matbilder på bloggen när du börjar använda dina kokböcker.

    SvaraRadera
  5. Jag ääääääskade det där albumet med Asterix och ostarna, visst var det Asterix i Belgien eller något sådant? Och inte ska du tvinga dig själv att använda kokböckerna om du inte tycker att det är roligt. Fast vem vet, du kanske upptäcker en ny hobby?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... det där med ny hobby vet jag inte riktigt om det kommer hända, men det hade ju absolut varit trevlig med lite roligt lagad mat någon gång ibland.
      Jag älskar det mesta av Asterix och Obelix, även om jag inte kommer ihåg just det albumet. Men strofen Äta bör man annars dör man är en sådan där strof som för alltid har fastnat i mitt huvud.

      Radera
  6. Jag älskar bakning, matlagning och böcker, men änvänder inte kokböcker särskilt mycket utan hittar de första recepten på nätet. Och de jag tycker extra mycket om hamnar i bloggen som blivit min egen lilla receptbok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så avundsjuk på alla som kan laga mat, och som framför allt tycker om att lägga tid på det. Önskar jag kunde bli så duktig också. Men nätet är definitivt en riktig källa till inspiration, det håller jag med dig om.

      Radera