2016-04-10

En smakebit på søndag: Rosensällskapet


Söndag och på söndagar brukar det vara dags att bjuda på en liten smakbit av det man läser för tillfället. I går kväll läste jag ut Ormens skugga så nu är det äntligen dags att börja på nästa bok. Det blir Rosensällskapet av Mari Lu. Jag har inte riktigt hunnit börja än så smakbiten kommer från första sidan.

När jag var liten brukade mor ägna långa eftermiddagar åt att berätta gamla folksagor för mig. En berättelse minns jag särskilt väl.
Det var en gång en girig prins som blev förälskad i en elak flicka.
Prinsen hade mer än han behövde men var ändå aldrig nöjd. När han blev sjuk begav han sig till kungariket Oceanien, där underjorden möter den levande världen, för att köpslå med dödsgudinnan Moritas om mer liv. När hon vägrade stal han hennes oförgängliga guld och flydde upp till yta.

En inledning precis i min smak. Nu måste jag sätta mig och läsa vidare. Vill ni ha fler smakbitar föreslår jag att ni tittar in hos Mari på Flukten fra virkeligheten som håller i detta trevliga event med smakbitar.

22 kommentarer:

  1. Marie Lu är ett namn som jag känner igen från otaliga blogginlägg, men jag har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst Den unga eliten tidigare, men den tyckte jag väldigt mycket om. Hennes andra serie vet jag ärligt talat ändå inte riktigt om den är något för mig.

      Radera
  2. Tack för smakbiten :) Funderar på att jag faktiskt har läst något av den här författaren men kan inte i skrivande stund komma på vad - får nog kika i bokhyllan :)
    Önskar dig en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert Legend-triologin eller möjligtvis Den unga eliten. Vet inte om hon har skrivit något mer.

      Radera
  3. Jag läste Legend för rätt så länge sedan och den tyckte jag om. Får nog ta och läsa fler av Lus böcker :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det jag har läst har jag gillat men Legend vet jag inte riktigt om det är för mig. Är inte så glad för dystopier.

      Radera
  4. Ja det låter som en bra början :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Spännande! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  6. tack för smakebiten! känner igen författarnamnet, men har inget läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte mycket om det jag läst av författaren tidigare så ser mycket fram emot denna.

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Ha en fin söndag :)

    SvaraRadera
  8. Känner igen författarnamnet men har inte läst något. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dystopi och fantasy är vad hon skriver och jag har hoppat hennes dystopiserie, men gillar den här fantasyserien.

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Den här författaren har jag funderat på att läsa något av.

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Ser otroligt mycket fram emot att läsa denna.

    SvaraRadera
  11. Jag brukar gilla böcker med myter och sagor, så jag blir intresserad av den här.

    SvaraRadera