2018-04-23

München av Robert Harris



Under 4 dagar under 1938 gör världen och framför allt Storbrittaniens premiärminister Chamberlain allt för att förhindra ett nytt krig i Europa. Hitler hotar med att invadera Tjeckoslovakien för att återvinna landmassor och för att knyta ett nytt avtal samlas ledarna för Storbrittanien, Frankrike och Tyskland i München. I bakgrunden försöker engelsmannen Hugh Legat och tysken Paul Hartmann förrhindra en katastrof på andra på andra sätt.


Jag ÄLSKAR historier som den här, böcker som bygger på verkliga händelser och som till mångt och mycket är sant, men som har fått en touch av skönlitteratur invävt i sig. Det förekommer fiktiva karaktärer som kanske hade kunnat förändra världshistorien om de hade fått lyckas vilket gör läsningen spännande trots att jag egentligen vet utgången. Just München-avtalet är jag dessutom väldigt dåligt insatt i så jag lärde mig en hel del medans jag läste och det är ju en av de stora vinsterna med att läsa den här typen av böcker. Det är till och med så att jag gärna om tid funnes skulle klura lite mer i frågan och sitta och googla mig själv full av information och fakta.
Så det här är verkligen en bok att rekommendera och läsa. Ett riktigt starkt boktips!

München får 4+/5  betyg av mig.

Tack Bookmark förlag för recensionsexemplaret.

Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus & Cdon.

2 kommentarer:

  1. Den där boken skall jag läsa väldigt snart. Tror det blir som nästa bok. Ser fram emot detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra och jag tror och hoppas att den ska passa dig.

      Radera