2014-03-09

En smakebit på søndag: Brisingr


I denna veckans En smakebit på söndag hos Flukten fra virkeligheten blir det en lite annorlunda smakbit. Eller egentligen inte - ni läser vad jag har skrivit om Brisingr som är tredje delen i Arvtagar-serien av Christopher Paolini. Det är lite annorlunda är att jag egentligen lyssnar på boken på engelska men ni får ett utdrag från min svenska kopia.

Serien handlar om Eragon som en dag hittar en mystisk sten i bergen, en sten som sen visar sig vara ett drakägg. Draken som kläcks är Saphira och eragon har därmed blivit en drakryttare, den första på väldigt länge. Men det är kanske inte helt bra. Till den lilla byn där han bor kommer det mystiska varelser kallade Ra'zacer som försöker tillfångata Eragon och Saphira så de tvingas fly från dem och den ona kungen Galbatorix.
Detta är en serie om magi och magiska folkslag, vänskap och kärlek men också om kampen att göra sig fri från en elak tyrann.

Brisingr eller Eragon skuggbanes och Saphira Biartskulars sju löften (storpocket)Utdrager kommer från s 63 och handlar om när Eragon tillsammans med sin kusin Roran är på ett uppdrag mot sina fiender ra'zacerna.

Jag behöver ett svärd, tänkte Eragon.
Han ställde sig bredbent och hade inget annat val än att stå kvar och möta ra'zcernas gemensamma angrepp, för han var det enda som stod mellan de krok-kloade askråkorna och Roran. han särade på läpparna för att uttalla samma besvärjelse som hade visat sig användbar mot lethrblakan, men ra'zacerna riktade varsitt hugg, det ena lågt och det andra högt, mot honom innan han hunnit uttala en enda stavelse.

14 kommentarer:

  1. Jag har sista boken kvar att läsa och det känns lite som att det börjar bli dags att ge sig på den snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag. Personligen tycker jag att han har lyckats knyta ihop historien på ett bra sätt så tycker definitivt att du ska läsa den.

      Radera
  2. Har enda ikke startet på nummer 1. Men fin makebit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar serien väldigt mycket över lag. Det är en sådan bok jag har läst massor av gånger.

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Inget jag har läst, men skulle vilja göra någon gång.

    SvaraRadera
  4. Tusen takk for smakebiten :-)

    SvaraRadera
  5. Köpte "Eragorn" på bokrean i år. Har sett filmen men den fick knappt godkänt men jag har sett att många tycker bättre om boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken och filmen är mil ifrån varandra. Tyckte filmen var riktigt, riktigt dålig, men boken är riktigt bra.

      Radera
  6. Den här boken har jag inte läst, fast jag har stått med den flera gånger i handen på biblioteket och funderat på den. Men kanske någon gång..

    SvaraRadera
  7. Tyckte den här var okej, men blev inte överväldigad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar det nog mycket för att det just handlar om drakar. Har alltid älskat och fascinerats av dem och skulle väldigt gärna ha en egen drake att rida på. Synd bara att det inte går.

      Radera