2014-03-31

Tematrio: Äventyr

Denna veckan vill Lyran att vi ska berätta om äventyrsberättelser, och jag älskar äventyr på alla sätt och vis.

1. Nummer ett på min lista är och kommer förmodligen alltid att vara Änglar och Demoner av Dan Brown. Jag älskar denna bok helt otroligt mycket för jag tycker den innehåller det mesta som jag vill åt i en bok och dessutom är den otroligt svår att lägga i från sig. Dessutom älskar jag att lyssna på ljudboken av den här boken. Min bästa godnattsaga.

2. För att överraska och vara lite tråkig så måste jag även nämna Da Vinic-koden av samma författare. Boken kommer in på en klar andra placering. Dan Brown är helt enkelt äventyrsromanernas mästare. Även denna bok kan jag i stort sett utantill och jag älskar karaktärer och historien och allt, allt, allt.

3. The Land of Stories: the Wishing Spell är skriven av Chris Colfer och här får vi möta 2 barn som kastas in i ett äventyr i ett sagoland. De får möta Törnrosa och Snövit och många andra väldigt välkända sagofigurer. Den här boken är för den något yngre läsaren ägentligen, men det struntar faktiskt jag i och tycker väldigt mycket om den ändå.

Det här får bli mina tre äventyrsböcker. Det finns många mer och många jag älskar, och en del som kanske inte riktigt håller måttet när man har så många fantastiska böcker som måttstock. Men som sagt - jag älskar äventyrsböcker och det kanske inte är så konstigt att jag valt att fördjupa mig som äventyrspedagog i mitt yrke.


10 kommentarer:

  1. Jag som har så svårt för Dan Brown. Läste Da Vinci-koden, och tröttnade efter halva boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bara tokälskar. Kan inte slita mig från dessa två böcker. Sen har det väl varit lite si så där med resten av utgivningen men jag förlåter honom för det. Inferno var ändå helt okej läsning.

      Radera
  2. Jag tycker att barn- och ungdomsböcker med fördel kan läsas om i vuxen ålder, det finns ibland guldkorn och nya saker att se i dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Och ibland är det inte heller helt fel att få låtsas att man är 10 igen.

      Radera
  3. Jag gillar Änglar och demoner bäst av Browns böcker tror jag, men jag låg allt vaken en hel natt med Da Vinci-koden också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda är väldigt bra men Änglar och demoner är ett halvt strå vassare tycker jag.

      Radera
  4. Åh! Jag glömde Dan Brown, hans böcker är full med äventyr. Änglar och demoner kan jag absolut tänka mig läsa om:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är så bra så det tycker jag du ska göra :)

      Radera
  5. Gillade verkligen Da Vinci-koden när jag läste den, satt och studerade en bild av den sista måltiden och sånt :), men har inget sug alls efter att läsa de andra? Skumt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är skumt. För jag lovar att Änglar och demoner är värt sin läsning. Även de andra är helt okej om man inte har på tok för höga förväntningar.

      Radera