2014-03-11

Bibliotekshaul

Eftersom jag hade lite böcker att lämna tillbaka till biblioteket så gjorde jag idag slag i saken. Jag packade min fina Rolf Lidberg tygkasse med troll på (biblioteksväskan) och åkte dit. Kände när jag väl var där att det var på tok för länge sedan jag var där och jag måste bli bättre på att utnyttja mitt bibliotek.
Massor med fina spännande böcker hittade jag i alla fall.

  • The Spirit Stone av Kathrine Kerr är bok 13 i serien om Landet Deverry. Det är hur länge sedan som helst som jag läste tolfte delen, Guldfalken, och av någon anledning har de verkat sluta översätta böckerna. Jag älskar hur som helst denna serien och hoppas starkt att boken blir läst.
  • The Final Empire av Brandon Snaderson är först boken i Mistborn-serien. Jag vet egentligen inte så mycket om den här fantasyboken mer än att den har fått massor av positiva omdömen den senaste tiden och jag är grymt sugen på att läsa den.


  • Amerikanska gudar av Neil Gaiman har jag också hört massor av positiva saker om. Inspirerar lite extra bara för att ordet gudar är med i titeln - gudar i pluralis.
  • Jasper Fforde har är också en författare som har lockat ett tag och när sen Jane Eyre finns med så blir det ännu bättre. Var är Jane Eyre?
  • Jag kan ju inte annat än att ryckas med i den Muminhysteri så råder för tillfället i och med 100 års jubileet. Har aldrig tidigare läst något muminbok vad jag har minne av så nu är det dags. 
  • Lite manga i form av Emma 1 och 2 av Kaoru Mori hittade jag i en hylla. Är ingen van mangaläsare men väldigt nyfiken. Få se om detta kan var något för mig.
  • Mamette av Nob kräver väl ingen närmre förklaring. Efter att läst och älskat Lou så var jag mera seriesugen och så stod hon där och såg söt ut Mamette. Givetvis fick hon följa med hem.
  • En bok jag aldrig hört talas om var Skönhet, Odjur, Häxor, Prinar av Marie Louise Ramnefalk. Men det är sagor och det kan bli lite skön kvällslektyr - ni vet när man inte orkar hålla upp en tjock bok i sängen så behöver man lite lättare saker.
Lånade också lite till jobbet för tyvärr är de lådor vi får från biblioteket inte helt anpassade till 5-6 åringar. När vi har vila krävs det lite mer spännande sagor, eller roliga för den delen och de klarar alldeles utmärkt av att sitta och lyssna på kapitelböcker utan bilder på vilan.


2 kommentarer:

  1. Oj, det var ju massor med fina böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst var det och som vanligt vill jag börja på alla samtidigt.

      Radera