2012-08-17

Bokbloggsjerka 17-20 augusti

Denna veckan undrar Annika: hur ni gör för att komma ihåg saker som ni kommer på att ni vill skriva ett inlägg om i samband med t.ex. recensioner eller liknande.

Jag har inte haft för vana att anteckna medans jag läser (med undantag för facklitteratur). Känner att läsningen lätt blir lite hackig då. Men ibland sedan jag skapade bloggen har jag känt ett större behov av att komma ihåg saker som varit intressanta eller bra och därför har jag numera en liten anteckningsbok och en speciell sorts extra skrivvänlig penna liggandes brevid datorn. Där i skriver jag om allt mellan himmel och jord som jag känner kan vara relevant för bloggen, vilka recensioner jag har att skriva, böcker jag är intresserad av att läsa eller något citat någon enstaka gång. Men det blir för det mesta mellan läsningen jag skriver i den och inte medans jag läser.

10 kommentarer:

  1. Jag gillar heller inte att anteckna medan jag läser; jag tycker att det förstör nöjet lite.

    SvaraRadera
  2. Känner också att det blir hackigt om man ska anteckna samtidigt

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte riktigt hur mycket andra kanske antecknar, men själv skriver jag kanske mellan 5 och 10 ord för en hel bok. Det hackar inte sönder läsningen speciellt mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det kan jag också göra ibland, men det beror helt enkelt på vilken bok det är. Det finns böcker där man ibland behöver stanna upp och fundera. Då är det rätt bra med den där anteckningsboken.

      Radera
  4. Det enda som jag gör är att skriva lite stödord ibland i ett block som jag har, men för det mesta antecknar jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är som jag då. Och ofta är det en känsla hos mig som jag antecknar.

      Radera