2012-08-18

Oväntat besök på Star Street

Marian Keyes har en förmåga att skriva vansinnigt roligt och det är det jag tänker på först och främst när jag plockar upp hennes böcker. Men gång på gång blir jag förvånad när jag upptäcker det djup som finns i hennes böcker. Hon tar upp och beskriver människors olika liv på ett fantastiskt sätt utan att det för den sakens skull blir jobbigt att läsa om det. Istället för det ytliga som jag förvänta mig lämnas jag varje gång berörd.

Oväntat besök på Star Street är absolut inget undantag. Det börjar enkelt. Någon flyttar in på Star Street, någon som inte kan ses eller höras med som genomsyrar hela berättelsen. Någon som följer de människor som bor där i deras liv. Vi får möta Katy, 40 år, jobbar i musikbrachen utan att egentligen gilla musik. Connoll är ihop med Katy men som jobbar på tok för mycket och som därför inte riktigt lever upp till Katys förväntningar.
I lägenheten under Katy bor polackerna Jan och Andrej med sin väldigt jobbiga inneboende Lydia. Lydia som vägrar att hjälpa till med disken och som bara säger elaka saker.
Gemima bor ytterligare ett steg ner tillsammans med Gramse. Gemima är 80 år gammal och märker mycket tydligt att det är någon som har flyttat in. Hur kan hon känna av detta väsen. Hos Gemima befinner sig också Fionn, hennes fosterson, som är i Dublin för att spela in ett trädgårdsprogram.
Längst ner bor Matt och Mave. Deras hjärtan slår som ett och de är gjorda för varandra.

Allt verkar väldigt ytligt till en början men desto längre historien går desto djupare blir den. Vi får lära känna invånarna på Star Street, en inblick som inte visar sig vara fullt så enkelt som jag till en början tror.

Jag tycker mycket om den här boken, precis som Marian Keyes tidigare. Jag gillar att jag egentligen inte vet någonting även om jag kan gissa personernas mörkaste hemligheter. Det är en bok som innehåller mycket förtvivlan och rädsla men som ändå gör mig glad.


Ber om visst överseende när det gäller stavningen på namnen eftersom jag har lyssnat på boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar