2012-08-10

Bokbloggsjerka 10-13 augusti

Veckans fråga hos Annika var väldigt svår, för hon vill nämligen veta;Vilka böcker tänker du inte läsa och varför? Ge exempel på tre stycken 
Jag är en väldig spontanmänniska när det kommer till läsning och läser vad jag känner för just nu. Och dessutom kan jag vara väldigt tjurskallig och säga att jag absolut inte ska läsa en viss bok. Sen kommer jag krypande och har läst boken och förmodligen älskat i alla fall. Det finns ett antal sådana exempel, t ex skulle jag under inga omständigheter läsa varken Harry Potter eller Twilight och sen gick det som det gick med det. Älskar... och i båda fallen beror det på att jag råkade se filmerna och älskade dem. Så jag ska nog inte vara så tjurskallig. Cirklen ligger lite i riskzonen för mig att inte bli läst, trots att alla älskar. Det beror nog på hysterin.
Nu till tre exempel på vad jag absolut inte kommer att läsa.

1. Jag kommer aldrig (tror jag) läsa en deckare av Leif GW Persson. Jag kan egentligen inte grunda detta på något speciellt, mer än känslan jag har av honom sen jag tittade på Efterlyst. Det är inget jag kan ta på men tycker helt enkelt om honom. Kanske jag hade gillat böckerna, kanske inte. Det lär vi aldrig få veta, men det finns så mycket annat som lockar så varför slösa tid.

2. Ink Exchange är andra delen av Melissa Marrs böcker om älvor. Hade höga förhoppningar på första boken, Wicked Lovely men den föll platt för mig. Därför finns det absolut ingen anledning att plocka upp del två och vidare. De böckerna lämnar jag åt andra att läsa.

3. Just nu är det många som läser och skriver om Konsten att vara kvinna av Catlin Moran. Den kan jag med största säkerhet lova att det är en bok jag inte kommer läsa. Det finns ingenting med boken som lockar mig. Jag tycker att genom att framhäva kvinnligt och feminism gör man skillnad på könen och jag tycker inte på något sätt att man stärker kvinnans plats i samhället. Ser ni någon gång böcker som handlar om att vara man och de tycks lyckas rätt så bra ändå. Nej tack till den här typen av böcker med andra ord.

16 kommentarer:

  1. Leif GW Persson tror jag inte att jag kommer läsa något av, exakt varför vet jag inte.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar GW men känner igen mig i att om man ogillar någons framtoning vill man inte läsa deras böcker heller. Så känner jag inför Bob Hansson :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många gånger är det nog bättre att inte veta något om författaren innan man plockar upp boken. Förutfattade meningar skulle jag vilja kalla det.

      Radera
  3. Jag har läst två böcker av GW och jag är nog lite ambivalent. Den nyare av böckerna tyckte jag var lite gubbig och för pratig. Men jag har en bok till, vi får se vad jag tycker om den när den är läst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med andra ord verkar det inte som du är helt övertygad du heller.

      Radera
  4. Jag började läsa "Grisfesten" typ förra året men stod inte ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har jag med andra ord inte missat något.

      Radera
  5. Leig GW har jag läst det mesta av och jag gillar honom. Dina andra två vet jag inte så mycket om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske borde man ge honom en chans, men jag lockas i huvud taget inte.

      Radera
  6. Håller helt med i ditt resonemang angående Konsten att vara kvinna! När det kommer till Melissa Marr blir jag lite nervös då Wicked lovely står i bokhyllan och väntar på att bli läst. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wicked Lovely hade kanske kunnat vara bra om jag hade läst den vid ett annat tillfälle, men som den blev föll den lite platt och därför känner jag att jag inte måste fortsätta läsa serien.

      Radera
  7. Leffe GW och älvor behöver jag inget men Moran har jag tittat lite på. Vet ej dock exakt vad den handlar om ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I ärlighetens namn kan inte jag säga att jag vet jättemycket om Moran heller. Men det är helt enkelt inte min typ av böcker.

      Radera
  8. Jag är nog också lite ambivalent, man ska aldrig säga aldrig liksom :)

    Jag gillar GW Perssons böcker, hör till de få deckare som jag plockar upp ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv slukar jag det mesta i deckarväg. Men inte GW.

      Radera