2014-03-14

Bokbloggsjerka 14-17 mars

jerka11Denna vecka i bokbloggsjerkan så undrar Annika om boksamlande: Do readers have to be collectors?

Alla samlar samlar väl historier och minnen av sin läsning. För läsning är ju något som påverkar. Men nu tror jag ju inte riktigt det är det frågan syftar till först och främst så svaret får bli nej, man behöver inte vara en samlare för att läsa böcker.
Däremot erkänner jag mig själv skyldigt till att vara en samlare. För man måste väl räkna 400-500 böcker en samling. Dessutom har jag väldigt svårt att göra mig av med böcker, utan hamstrar på dem i bokhyllan för att kunna gå och känna, klämma, plocka. Och är det någon gång så att jag skulle få för mig att rensa i bokhyllan så brukar böckerna hamna på vinden i en kartong istället för till någon bättre behövande.
Sen har jag ju den där samlingen som jag värderar ytterligare lite högre än den "vanliga". Det är alla min gamla böcker, ni vet gamla klassiska utgåvor från en svunnen tid. Med svunnen tid menar jag oftast böcker som i alla fall är äldre än mig, de som har så vansinnigt vackra omslag. Mycket var snyggare förr helt enkelt. De från början av förra seklet värderas givetvis lite extra.
Sen kan man samla på speciella böcker. Till exempel älskar jag att köpa varenda bok av Jane Austen eller massor av olika omslag på Jane Eyre som jag hittar på loppisar och second hand. Och sen har vi favoritförfattarna som J.K Rowling och Janet Evanovich. Då kan man ha många böcker av samma titel men olika utgåvor.
Som sagt att vara en läsare är ingen garanti för att man blir en samlare, men här har ni definitivt en samlare och som älskar sina böcker. För andra människor tror jag att det här beteendet kan verka lite konstigt men jag vet att jag är i gott sällskap när det gäller boksamlandet. Förmodligen finns det fler bokbloggar än jag som är lite tokig i böcker.

Och så var det den där bokasken man kunde vinna. Den jag skulle vilja vinna allra helst är nog Shakespears bokask.

25 kommentarer:

  1. Det är väl inte konstigare att samla böcker än någonting annat, faktiskt mer normalt skulle jag säga, om man nu ska samla något:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja betydlig bättre tycker jag personligen. Sambon är inte riktigt beredd att hålla med dock. Han påstår att jag har för mycket böcker men det kan absolut inte stämma :)

      Radera
  2. Jag älskar att gå och titta och klappa på mina böcker där de står. Och jag blir glad i hela kroppen av att titta på dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar mitt alldeles egna lilla bibliotek. Det är lite av en barndomsdröm att ha ett eget och nu har jag det. Lite dåligt samvete får jag däremot när jag köper böcker utan vidare eftertanke och som sedan bara står olästa i mina hyllor.

      Radera
  3. Jag älskar titta och klappa på mina bebisar:). Jag har svårt att göra av med mina böcker, till och med de dåliga! Det kanske är bara bokbloggare och boknördar som förstår det här och tycker nog det är det som är minst konstig;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig. Egentligen är det lite synd att spara på vissa böcker. De som står uppe på vinden till exempel mår egentligen inte så bra i den fukt som finns där. Framför allt inte pocketböcker.

      Radera
  4. Det var bättre kvalitet förr, helt klart. Och pappersböcker är något speciellt.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också att samla på böcker, drömmen här är också ett eget litet bibliotek någon gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar mitt och tycker det är varje bokälskares rätt att ha ett eget om man vill.

      Radera
  6. Hm, olika versioner av samma bok.. Där går nog min gräns för vad jag behåller ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo vissa böcker kan jag ha i massor av exemplar, flest exemplar av samma bok här hemma är nog Borta med vinden. Tror jag har 4 eller 5 exemplar.

      Radera
  7. Just det! Hur många böcker går det åt för att det ska räknas som en samling?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en mycket bra fråga. Mina gör det definitivt det kan jag lova. :)

      Radera
  8. Jo 400-500 räknas :-) Sen vågar jag inte tala om hur många vi har i vår samling ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fler då gissar jag. Det där med 400-500 vet jag faktiskt inte riktigt. Höftade lite men blir lite nyfiken på att räkna.

      Radera
  9. Gamla böcker är ju helt underbara! Har fått ett helt knippe sådana av min mor och det är så roligt att ha dem i bokhyllan! De vill man absolut ha kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de hör till. Extra snygga är de hemma hos mig eftersom de står i en gammal bokhylla som jag ärvt efter min mormor.

      Radera
  10. Ja just det. Kom på när jag läste ditt svar att jag har en hel samling med lite äldre klassiker. men dem har jag liggande i ett skåp för tillfället tills jag köpt ett par bokhyllor till.

    SvaraRadera
  11. Oj, du är verkligen en samlare (enligt min definition). Har en gång köpt en ny uppsättning av Lord of the Rings, för den hade finare omslag (och engelsk text), men då gjorde jag mig av med den gamla som var tristare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt - har otroligt svårt att göra mig av med böcker. Måste helt klart bli bättre på de. Men en uppsättning på svenska och en på engelska gör kanske inte så mycket om man verkligen gillar böckerna (tänker här på Harry Potter)

      Radera
  12. En läsare behöver verkligen inte vara samlare men jag är det, ingen tvekan om det! En mild form av besatthet... Det är ju smartare och mer ekonomiskt att låna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det. Och grejen är att jag egentligen älskar att låna böcker. Finns nog ingen mysigare plats än ett bibliotek. Men jag vill ju så gärna äga böckerna.

      Radera
  13. Gillar också det där med fina gamla utgåvor av böcker.

    SvaraRadera