2014-03-10

Tematrio: Naturen

I denna veckas tematrio inspireras Lyran av naturen och hon väljer att göra det för att hon har den senaste tiden läst många böcker med havstema. Själv är jag också väldigt inspirerad av naturen för tillfället, mycket för att det äntligen börjar knoppas och solen skiner och att det för tillfället inte finns något bättre än att få vara ute.
I mina tematips blandar jag olika miljöer hej vilt. Jag älskar dem alla.

Berätta om tre böcker där naturen (hav, skog, öppna landskap, slätter, öken, djungel osv) ges plats!

1. Vi börjar på Irland, ett ställe som jag väldigt gärna vill besöka och som Nora Roberts har beskrivit väldigt vackert i sin serie Släkten Gallagher. Böckerna handlar om kärlek (suprise, det är Roberts) och om att hitta sig själv. Men jag älskar att hon också har vävt in ett mystiskt element i form av alver och den irländska folktron. Böckerna heter Solens diamanter, Pärlor från månen och Havets safirer.

2. Norfolk har hamnat på kartan tack vare Elly Griffiths böcker om Ruth Galloway. Här tycker jag definitivt att de mystiska sjunkande sanddynorna och kärren spelar en viktig roll för böckerna. Och visst är det fascinerande. Moder jord ger och hon tar. För er som inte vet vilka dessa böckerna är så är det deckare fast med arkeologisk anknytning. Ruth är rättsmedicinsk arkeolog (heter det så?) och löser fall tillsammans med polisen Nelson.

3. Åsa Larsson skriver deckare som utspelar sig i de svenska, vilda fjällen runt Kiruna. Själv älskar jag de svenska fjällen och finner stor lycka i att läsa om dem. Älskar de naturbeskrivningar Larsson gör, det blir så levade för mig.

12 kommentarer:

  1. Fjällmiljö kan väl inte gå fel?

    SvaraRadera
  2. Har bara läst en bok om Galloway, och ingen av Åsa Larsson. Får ta och göra det så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra. Trevliga läsupplevelser båda två.

      Radera
  3. Härliga miljöer! Jag vill gärna resa till alla, både genom böckerna och på riktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar också efter att få upptäcka alla dessa miljöer, igen och igen och igen. Än så länge har jag bara varit i fjällen men jag ska.

      Radera
  4. Larssons Kiruna vintertid - brrrr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mysigt. Men jag föredrar det på sommaren. Har varit där ett antal gånger och vandrat på sommaren och tror aldrig jag har varit så tillfreds som när jag är där.

      Radera
  5. Åsa Larssons norrlandsnatur är riktigt härlig, man är nästan där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är man och det får mig att längta dit så otroligt mycket.

      Radera
  6. Härliga val, jag har läst alla. Och jag har varit på Irland, flera gånger, och det är verkligen otroligt fin natur där, jag förstår alla författare som gärna har med naturen i böcker som utspelar sig på Irland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill, jag vill, jag vill åka till Irland.

      Radera